گذرگاه مرزی تورخم بزودی بازگشایی می شود

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 19736

مقامات پاکستانی بعد از گذشت حدود یک ماه از مسدود کردن گذرگاه های مرزی اش با افغانستان، اکنون می گویند؛ پس ازعملی شدن برنامه اداره مرزها، گذرگاه‎های تورخم و اسپین بولدک بازگشایی خواهند شد.

خرم دستگیر، وزیر اقتصاد پاکستان اعلام کرده است که در نظر دارند تا دروازه‌های مرزی با افغانستان را به زودی برای معاملات بازرگانی میان این دو کشور باز کنند.

خرم دستگر دو روز قبل (سه‌شنبه) به رسانه‌ها گفته است که اینبار برنامه‌ ویژه ا‌ی کنترول مرز را روی دست دارند و پس از تکمیل شدن این برنامه، دروازه‌ها را برای بازرگانان هردو کشور باز خواهند کرد.

این مقام پاکستانی، افغانستان را مقصر مسدودیت مرز دانسته و گفته است که گویا افغانستان توانایی بررسی استفاده خاکش توسط تروریستان را ندارد و نمی‌تواند جلو تروریستان را بگیرد.

او ابراز امیدواری کرده است که نشست لندن میان مشاوران امنیتی افغانستان و پاکستان، نتیجه‌ی خوبی داشته باشد و بتواند مشکل‌های موجوده‌ی هردو کشور را حل کند.

پیش از این، اتاق تجارت وصنایع با نگرانی از افزایش قاچاق کالاهای پاکستانی به بازارهای کشور، گفته بودند که این کالاها بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد می‌شوند و در بازارهای کشور تا چهار برابر بیشتر از نرخ معمول بفروش می‌رسند.

با بسته شدن گذرگاه‌های پاکستان و افغانستان، روند قاچاق کالاهای پاکستانی به افغانستان تا سه برابرافزایش یافته‌اند.

رسانه‌ی پاکستان “پاکستان تودی” به نقل از خرم دستگیر نوشته که گفته است: “پاکستان خواهان بیلانس میان مقررات و تسهیلات تجارتی با افغانستان است.”

وزیر اقتصاد پاکستان هم‌چنان گفته است که بستن مرزها، تاثیر زیادی بر معامله‌های بازرگانی کرده است و این تاثیر از پشاور تا کراچی قابل مشاهد است.

اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که درحال حاضر بیش از پنج هزار موتر پر از کالاهای افغانستان در آنسوی مرز متوقف هستند، اما کالاهای پاکستانی از راه‌های قاچاقی وارد کشور می‌شوند.

بربنیاد اطلاعات اتاق تجارت و صنایع مشترک افغانستان و پاکستان، در حال حاضر در هشت ولایت مرزی افغانستان با پاکستان در حدود بیست راه قاچاقی وجود دارند که بسیاری از کالاهای پاکستانی از این راه‌ها وارد بازارهای کشور می‌شوند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند که برای حل مشکل کنونی راه‌ها، حکومت تا کنون هیچ کاری نکرده است.

دروازه‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان نزدیک به یک ماه قبل، از سوی پاکستان مسدود شد.

مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که عاملان حمله‌های اخیر بر پاکستان، در افغانستان لانه‌های امن دارند و از آن سوی خط برضد پاکستان پلان گذاری می‌کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟