گذرگاه مرزی چمن بعد از حدود 20 روز بازگشایی شد

  • انتشار: ۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 23315

مقامات پاکستانی روز گذشته (شنبه) اعلام کردند که آنان گذرگاه مرزی چمن را دوباره باز کرده اند.

در نتیجه درگیری مسلحانه که حدود سه هفته قبل میان نیروهای مرزی افغانستان و نیروهای پاکستانی رخ داد، چندین پولیس مرزی افغانستان و پاکستانی کشته و زخمی شد.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که نظامیان پاکستانی طی اعلامیۀ گفته اند که آنان مرز چمن را به درخواست مقامات افغانستان دوباره باز کرده اند و دلیل آن را “مسایل بشری” عنوان کرده اند.

نظامیان پاکستانی همچنین گفته اند که توافق صورت گرفته است تا هر دو طرف افغانستان و پاکستان آتش بس را رعایت کنند و هر گونه خشونت مرزی، “غیر قابل قبول” خواهد بود. در اعلامیۀ نظامیان پاکستانی همچنین آمده است که قوای آن کشور موقف سرحدی خود را حفظ خواهد کرد.

مقامات حکومت افغانستان تا حال در مورد اظهارات نظامیان پاکستانی ابراز نظر نکرده اند که آیا مرز چمن به درخواست آنان باز شده است یا خیر؟

نظامیان پاکستانی به تاریخ پنجم ماه می ادعا کردند که تیم سرشماری آن کشور که توسط نیروهای مرزی محافظت می شد و مصروف جمع آوری معلومات در قریه ها و شهرک های مرزی بودند، مورد حملۀ نیروهای مرزی افغانستان قرار گرفت.

مقامات پاکستانی گفته اند که در این حمله حد اقل یک نفر کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی گردید. اما مقامات حکومت افغانستان می گویند که در این درگیری های مسلحانه، ده ها نیروی افغان و پاکستانی کشته شدند.

روابط افغانستان و پاکستان از یک و نیم سال بدینسو دستخوش تنش بوده است. کابل برخی از عناصر حکومت پاکستان به خصوص ISI یا استخبارات نظامی آن کشور را متهم بر حمایت گروه های تروریستی می کند، ادعای که اسلام آباد آنرا همواره رد کرده و گفته است که آن کشور خود قربانی حملات تندروان و گروه های تروریستی است.

در ماه های اخیر تشنج میان حکومات افغانستان و پاکستان تشدید یافته و کابل و اسلام آباد هر دو یک دیگر را متهم می کنند که آنان برای توقف عبور مرور تندروان به داخل قلمرو یکدیگر، اقدامات کافی را روی دست نمی گیرند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟