گاردین: افزایش حملات هوایی و تلفات غیرنظامیان باعث سردی روابط افغانستان-آمریکا خواهد شد

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 30092

یک رسانه انگلیسی نوشته است؛ بعد از اعلام استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان و جنوب آسیا و در پی آن افزایش حملات هوایی، نگرانی هایی را در بین مردم بوجود آورده است که تشدید حملات هوایی که منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان خواهد شد، باعث مشود تا روابط بین حکومت افغانستان و دولت آمریکا به متشنج شود.

به گزارش گاردین، در حالی که هزاران نظامی آمریکایی به عنوان بخشی از استراتژی ترامپ در حال اعزام به افغانستان هستند، پنتاگون حملات هوایی خود علیه مخالفان مسلح دولت را نیز  افزایش داده است.

گرچه حملات هوایی ممکن است برای سرکوب مخالفان مسلح مناسب باشد، اما زیاده‌روی در استفاده از این گزینه باعث کشتار بیشتر غیرنظامیان در افغانستان شده است.

ناگفته نماند که تنها در یک هفته گذشته دستکم 26 غیرنظامی در دو حمله هوایی جداگانه کشته شدند. از این شمار 13 غیرنظامی در حمله هواپیماهای جنگی نیروی هوایی افغانستان کشته شدند و  یک روز پس از آن نیز حمله هوایی نیروهای ناتو دستکم به کشته شدن 11 غیرنظامی در ولایت لوگر  منجر شد.

این در حالی است که سال 2017 میلادی قبل از تشدید حملات هوایی آمریکا  به خونین‌ترین سال برای غیرنظامیان افغان تبدیل شده که در 16 سال گذشته سابقه نداشته است.

در شش ماه اول سال 2017 میلادی حملات هوایی منجر به کشته شدن 95 غیرنظامی و زخمی شدن 137 تن دیگر شده است که آمار این تلفات با سال 2011 میلادی و افزایش نظامیان آمریکایی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا برابری می‌کند.

در حالی که نیروی هوایی افغانستان نقش حیاتی در خودکفایی نیروهای امنیتی افغان ایفا می‌کند اما تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی اخیر باعث شده است تا مردم افغانستان اعتمادشان به نیروهای هوایی این کشور را از دست بدهند.

با این وجود دولت کابل نیز به تقویت نیروهای هوایی خود و عملیات‌های هوایی نیاز دارد زیرا مراکز نیمی از ولایت‌های افغانستان در معرض سقوط قرار دارند که در صورت عدم حمایت هوایی آمریکا برخی از این ولایت‌ها به دست مخالفان مسلح دولت سقوط می‌کردند.

«شاشنگ جوشی» پژوهشگر و کارشناس ارشد سیاسی اظهار داشت: پیش از این افزایش حملات هوایی منجر به ایجاد تنش میان حامد کرزی و باراک اوباما شده بود و ممکن است این بار نیز کشته شدن غیرنظامیان روابط کابل-واشنگتن را دچار تنش کند.

وی اظهار کرد: بطور کلی افزایش عملیات نظامی، بویژه حملات هوایی و عملیات نیروهای ویژه شرایطی را برای ایجاد تنش‌های جدید میان کابل و واشنگتن بوجود خواهد آورد.

در حالی که مخالفان مسلح مسئول کشته شدن دو سوم غیرنظامیان هستند، اما پیکان اعتراضات مردم اکثرا حکومت و نیروهای خارجی را هدف می‌گیرد.

با این حال  حدود 4 هزار نظامی تازه نفس آمریکایی در حال اعزام به افغانستان هستند و پنتاگون در نظر دارد تا علاوه بر استفاده از جنگنده‌های F-16 از بمب‌افکن‌های غول‌پیکر B-52 نیز استفاده کند.

براساس گزارش‌ها، از آغاز سال جاری میلادی نیروی هوایی آمریکا در افغانستان 2 هزار و 224 حمله انجام داده، در حالی که شمار تمام حملات هوایی در سال گذشته تنها یکهزار و 74 مورد بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟