کوریای شمالی یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد

  • انتشار: ۲۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 22365

ارتش کوریای جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد؛ کوریای شمالی یک موشک بالستیک جدید در منطقه ای در شمال غرب پیونگ یانگ آزمایش کرده است.

ستاد مشترک ارتش کوریای جنوبی در بیانیه ای تاکید کرد؛ این موشک در ساعت پنج و بیست و هفت دقیقه صبح به وقت محلی از کوسانگ، منطقه ای که کوریای شمالی در فبروری هم یک موشک میان برد را با موفقیت آزمایش کرده بود، شلیک شد. موشک جدید مسیری هفتصد کیلومتری را پیمود.

از سویی دیگر، یوشیهیده سوگا، دبیر اول دولت جاپان هم گفت موشک کوریای شمالی 30 دقیقه در آسمان بود و سپس در دریای ژاپن فرو افتاد؛ موشک های قبلی کوریای شمالی هم همین مسیر را پیموده بودند.

تومومی اینادا، وزیر دفاع جاپان نیز اعلام کرد موشک به ارتفاع بیش از دو هزار کیلومتر رسید که احتمالا نوع جدیدی از سلاح های کوریای شمالی محسوب می شود.

وی تصریح کرد موشک جدید کوریای شمالی پس از طی 400 کیلومتر از سواحل کوریای شمالی سقوط کرده است.

دو هفته قبل، یکی از آزمایشات موشکی کوریای شمالی ناکام ماند و موشک پس از چند دقیقه در هوا منفجر شد. این چهارمین ناکامی پیاپی ارتش کوریای شمالی در پرتاب موشک از ماه مارچ به شمار می رفت.

فرماندهی منطقه ای نیروهای آمریکایی نیز گفت آزمایش موشکی روز یکشنبه تهدیدی برای آمریکای شمالی محسوب نمی شود و موشک آزمایش شده، یک موشک بالستیک قاره پیما نبوده است.

مقامات آمریکا گفتند فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه اقیانوس آرام کاملا به همکاری نزدیک و فشرده با متحدان ما در جمهوری کوریا و جاپان برای حفظ امنیت متعهد شده است.

مون جائه این، رییس جمهور کوریای جنوبی هم بلافاصله با تشکیل یک نشست فوری شورای امنیت ملی، این آزمایش موشکی کوریای شمالی را به شدت محکوم کرد.

این نخستین آزمایش کوریای شمالی پس از انتخاب وی به عنوان رییس جمهور جدید کوریای جنوبی محسوب می شود. وی روز سه شنبه گذشته به ریاست جمهوری برگزیده شد.

سخنگوی مون جائه این در یک کنفرانس خبری گفت رییس جمهور گفته است با اینکه سئول سیاست درهای گشوده را برای گفتگوی احتمالی با پیونگ یانگ در پیش گرفته است، ولی اگر کوریای شمالی تغییر رفتار از خود نشان بدهد، این امر غیرممکن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، آزمایش موشکی جدید کوریای شمالی با نخستین روز از نشست جاده ابریشم جدید در پکن پایتخت چین هم زمان شده است. هیئت هایی از کوریای شمالی، کوریای جنوبی و آمریکا در این نشست حضور دارند.

یوشیهیده سوگا آنچه را نقض قطعنامه های سازمان ملل خواند به شدت محکوم کرد. شینزو آبه نخست وزیر جاپان هم در جمع خبرنگاران مراتب مخالفت خود را با این اقدام کوریای شمالی ابراز کرد.

کوریای شمالی طی ماه های اخیر آزمایش موشک های بالستیک خود را که ممکن است بتوانند کلاهک هسته ای حمل کنند، چند برابر کرده است. جامعه جهانی این اقدام پیونگ یانگ را تحریک آمیز قلمداد می کند.

چو سون هویی، فرستاده کوریای شمالی روز شنبه گفت کشورش آماده گفتگو با آمریکاست به این شرط که شرایط مهیای این کار باشد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟