کوریای شمالی بیشترین بودجه را در دنیا به ارتش اختصاص می دهد

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16420

تازه ترین آمارها نشان می دهد که کوریای شمالی با احتساب رشد اقتصادی خود در مقایسه با سایر کشورها، بیشترین بودجه دنیا را به ارتش خود اختصاص می‌دهد.

بررسی های صورت گرفته از سوی آمریکا از این حکایت دارد که کوریای شمالی یک چهارم از رشد تولید ناخالص داخلی خود را بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ میلادی برای ارتش هزینه کرده است.

گزارش وزارت خارجه آمریکا که یونهاپ خبرگزاری کوریای جنوبی هم آن را منتشر کرده است، می افزاید پیونگ یانگ در این مدت سالانه 3 میلیارد و ۵۰۰ میلیون دالر به عنوان بودجه نظامی اختصاص داده است.

با این حساب این کشور نزدیک به ۲۳ اعشار سه درصد از رشد تولید ناخالص داخلی سال خود یعنی معادل ۱۵ میلیارد دالر را برای ارتش در نظر گرفته است.

کوریای شمالی به عنوان یکی از کشورهای شرق آسیا با بیش از 24 میلیون نفر جمعیت، دارای ارتشی است که 700 هزار نفر نیروی انسانی آماده رزم و 450 هزار نفر «نیروی ذخیره» در اختیار دارد.

ارتش کوریای‌شمالی براساس گزارش سایت «گلوبال فایر پاور»، بیست و پنجمین قدرت بزرگ نظامی دنیا است.

خبرگزاری یونهاپ در ادامه گزارش کرده است که در رده های بعدی این فهرست کشورهای عمان و عربستان قرار دارند که به ترتیب ۱۱ اعشار چهار درصد و هشت اعشار ۶ درصد از کل رشد تولید ناخالص داخلی خود را به نیروهای مسلح اختصاص داده اند.

در همین مدت کوریای جنوبی تنها 2 اعشار شش درصد از رشد تولید ناخالص داخلی را برای ارتش هزینه کرده و در رده ۴۷ جهان ایستاده است و ژاپن هم با اختصاص فقط یک درصد از کل ارزش رشد اقتصادی خود در رده ۱۳۶ جای گرفته است.

با این وصف اگر فقط بودجه نظامی سال یک کشور برای این رده بندی در نظر گرفته شود آمریکا با ۷۰۱ میلیارد دالر بودجه نظامی و چین با ۱۱۴ میلیارد دالر رده های اول و دوم دنیا را در اختیار دارند.

آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی بودجه ای به ارزش ۶۵۶ میلیارد دالر برای ارتش در نظر گرفت و همان زمان چین بودجه اش را 132 میلیارد دالر اعلام کرد.

بودجه نظامی آمریکا و چین در سال 2016 میلادی به ترتیب 534 و 146 میلیارد دلار اعلام شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟