کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی اجازه اصلاح نظام انتخابات را داد

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 14582

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان، بعد از رای نیاوردن فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی به دولت اجازه اصلاحات در نظام انتخاباتی را داده است.

کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی؛ در اعلامیه ای که در سایت خود منتشر کرده، در مورد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی نگاشته است: “بر اساس حکم ماده یکصد و نهم قانون اساسی حکومت مکلف نیست فرمان تقنینی مربوط به انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی را در سال اخیر دوره تقنینی به شورای ملی ارائه کنند و بر فرض ارائه، شورای ملی نمی‌تواند آن را در فهرست کار خود داخل گرداند”.

در ادامه افزوده شده است: همچنین با توجه به جایگاه حقوق بنیادین و بی‌‌بدیل انتخابات در نظام سیاسی کشور و ضرورت حفظ و تداوم مشروعیت نظام مبتنی بر قانون اساسی و برخاسته از آرای مردم؛ همچنین برای پیشگیری از تضییع حقوق اساسی شهروندان، حکومت براساس ماده هفتاد و نهم قانون اساسی می‌تواند هر نوع فرمان تقنینی جدید را در ایام رخصتی شورای ملی در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید و این فرمان در سال اخیر دوره تقنینیه، بدون ارائه به شورای ملی قابل تطبیق می‌باشد.

با توجه به اینکه مجلس شورای ملی افغانستان از چند روز قبل برای ۴۵ روز در رخصتی تابستانی به سر می‌برد و از طرف دیگر این مجلس سال آخر کاری‌اش است، این دو موضوع رئیس جمهوری افغانستان را قادر به صدور فرمان تقنینی درباره اصلاح نظام انتخاباتی بدون تأیید پارلمان می‌کند.

این در حالی است که دو بار فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی شورای ملی رد گردید.

حکومت وحدت ملی قبلا اعلام کرده بود که آمادگی برای برگزاری انتخابات پارلمان و شوراهای ولسوالی را در میان فصل تابستان و خزان دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟