کمیسیون مشترک اقتصادی کابل-تهران بازهم به تعویق افتاد

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 12275

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی اعلام کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی کابل و تهران پس از انتخابات مجلس ایران و به میزبانی این کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، «عبدالله عبدالله» گفت: در سفر ماه گذشته هیئت بلندپایه افغانستان به تهران درباره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، گفت‌وگو و طرفین توافق کردند تا زمانی را برای برگزاری آن تعیین کنند.

عبدالله تصریح کرد که از طرف افغانستان «اکلیل حکیمی» و از طرف ایران «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر این کشور قرار است هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری نشست آینده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی انجام دهند، اما با توجه به اینکه وزیر داخله ایران سرگرم برگزاری انتخابات هستند، کمیسیون مشترک اقتصادی بعد از برگزاری انتخابات ایران در تهران برگزار می‌شود.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران هفتم حوت امسال برگزار می‌شود.

رئیس اجرایی دولت در پاسخ به این پرسش که دلیل تعویق برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی افغانستان و ایران از سال گذشته تاکنون چه بوده است، گفت که مانعی بر سر راه برگزاری این کمیسیون وجود ندارد و تنها سرگرم بودن مسئولان 2 کشور باعث شده است تا انجام هماهنگی‌های لازم برای برپایی این نشست با تأخیر صورت گیرد.

پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی افغانستان و ایران قرار بود سال گذشته برگزار شود که به ماه سنبله امسال موکول شد، اما در فاصله یک هفته مانده به برپایی این نشست، بار دیگر اعلام شد که برگزاری آن به زمانی دیگر موکول شده است.

عبدالله پس از بازگشت از سفر ماه گذشته خود به تهران تأکید کرد که نمایندگانی را برای تعیین هماهنگی‌های لازم به تهران اعزام خواهد کرد تا نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی افغانستان و ایران در اسرع وقت تشکیل شود.

منابع مطلع می‌گویند که در نشست آینده کمیسیون همکاری‌های مشترک افغانستان و ایران، علاوه بر نهایی کردن توافق‌های 2 جانبه در زمینه‌های امنیتی اعم از موادمخدر، قاچاق انسان، مهاجرین افغانستان در ایران و افراط گرایی، درباره موضوع آب و استفاده افغانستان از بندر چابهار ایران نیز گفت‌وگو خواهد شد.

هیئت بلندپایه افغانستان به ریاست رئیس اجرایی دولت ماه گذشته به تهران سفر کرد و در این سفر طرفین توافق کردند تا با توجه به اراده جدی مقام‌های عالی 2  کشور برای توسعه همه جانبه روابط، در روند تنظیم ونهایی کردن موافقت نامه جامع همکاری‌ها بین 2 کشور تسریع شود.

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی افغانستان و ایران روند نهایی کردن این موافقت نامه جامع را که از آن به عنوان نقشه راه روابط استراتیژیک دو جانبه یاد می‌شود، برعهده دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟