کمیته حمایت از روزنامه نگاران: افغانستان از جمله کشورهایست که روزنامه نگاران در آن مورد تهدید و خشونت قرار می گیرد

  • انتشار: ۴ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 18514

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران اعلام کرد که با توجه به جنگ‌های داخلی و درگیری‌هایی که در سراسر دنیا در جریان است، جهان برای روزنامه‌نگاران خطرناک‌تر شده است، این کمیته افغانستان را از جمله کشورهایی می داند که روزنامه نگاران مورد تهدید و خشونت قرار می گیرند.

براساس این گزارش که روز گذشته (سه‌شنبه) منتشر شد، روزنامه‌نگاران در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و آفریقا به طور گسترده مورد سرکوب و خشونت قرار گرفته‌اند.

در این گزارش به مواردی از جمله کشته‌شدن روزنامه‌نگاران در مناطق جنگی و خطر ربودن و اسارت آنان به خصوص در خاورمیانه اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۴۸ روزنامه‌نگار در جهان کشته‌ شده‌اند. ضمن آنکه طی شش سالی که از جنگ داخلی در سوریه می‌گذرد دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار در این کشور ربوده شده‌ و ۲۵ تن دیگر هم ناپدید شده‌اند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در این ارتباط به بریدن سر جیمز فولی و استیون ساتلاف، خبرنگاران آمریکایی به دست داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی اشاره کرد و افزود که پخش فیلم سر بریدن این دو روزنامه‌نگار افکار عمومی را به خطرات روزافزون علیه خبرنگاران آگاه کرد.

گزارش این نهاد مدافع آزادی بیان همچنین به موضوع ربودن خبرنگاران به منظور باج‌گیری در درگیری‌های خاورمیانه اشاره می‌کند و می‌افزاید که این موضوع تبدیل به محل درآمد گروه‌های شبه‌نظامی و باندهای جنایتکار در سومالی تبدیل شده است.

این کمیته همچنین نوشت که گروه حکومت اسلامی و شاخه‌های آن از محل ربودن خبرنگاران بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴، ‌حدود ۱۲۵ میلیون دالر درآمد داشته‌اند. ‌

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید در برخی از کشورها مانند مکزیک روزنامه‌نگاران با خطرات ناشی از جرم و جنایت سازمان‌یافته مواجهند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در بخشی از گزارش خود اعلام کرد که طی سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۵۹ روزنامه‌نگار به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای خود زندانی شدند و ترکیه با ۸۱ روزنامه‌نگار زندانی در صدر این فهرست قرار دارد.

بر اساس این گزارش،‌ از جمله بازداشت‌شدگان، خبرنگاران غربی، ‌سوری و عراقی بوده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است که در کشورهای مصر، اتیوپی، بحرین و عربستان سعودی، به بهانه مبارزه با تروریسم و حفاظت از امنیت ملی، روزنامه‌نگاران بازداشت و زندانی می‌شوند.

به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، روسیه، پاکستان و افغانستان هم از دیگر کشورهایی هستند که روزنامه‌نگاران را مورد تهدید، خشونت و سرکوب قرارمی‌دهند.

این کمیته در گزارش خود بر لزوم انجام اقداماتی برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران در مناطق جنگی و ناآرام تاکید کرد و از تشکیل یک تیم اضطراری در این کمیته به منظور حمایت و پشتیبانی از روزنامه‌نگارانی خبر داد که ممکن است در معرض خطر باشند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران پیش از این نیز گزارش داده بود که ترکیه، چین، مصر، اریتره و اتیوپی بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران زندانی را دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟