کمک 7 میلیون پوندی بریتانیا برای پاکسازی ماین در افغانستان

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16229

سفارت بریتانیا در کابل با انتشار خبرنامه ای گفته است که سفیر بریتانیا مبلغ 7 میلیون پوند کمک این کشور را برای پاکسازی ماین ها در افغانستان با ویس برمک وزیر دولت در امور حوادث به امضا رسانده است.

گفته می شود این پروژه، بیش از 9.6 میلیون متر مربع زمین را در شش ولایت کشور از جمله لوگر، خوست، سمنگان، بلخ، بغلان و کابل، از ماین ها پاکسازی خواهد نمود.

در خبر نامه آمده است “این پروژه نه تنها زمین ها را از ماین های کشنده و مواد منفجره باقی مانده خطرناک دوره جنگ، پاکسازی خواهد نمود، بلکه کمک انکشافی نیز آماده خواهد گردید تا بیش از یکصد هزار نفر از جوامع محلی به هر چه عاجل بتوانند به زمین های تازه پاک شده برای تولید و زراعت، برگردند. از طریق کمک های آبیاری، زیرساخت ها و فنون زراعتی، جوامع محلی یک بار دیگر از خطرات ناشی از ماین ها رهایی خواهند یافت، و از زمین های ایشان برای پیشرفت استفاده خواهند نمود.”

در این مراسم آقای دامینیک جیرمی سفیر بریتانیا در کابل گفت: “بسیار افتخار می کنم که امروز یکجا با دولت افغانستان و هلو ترست، شاهد راه اندازی یک برنامه برای پاکسازی 9.6 میلیون متر مربع زمین از ماین ها، می باشم. این کمک امتداد پروژه های قبلی می باشد که در آن بیش از 84 میلیون متر مربع زمین ها به پشتیبانی کشور بریتانیا، پاکسازی شده بود. من خوشحالم که از طریق این برنامه جدید ما نه فقط زمین ها را از مصیبت جنگ های گذشته پاکسازی نموده، و مردان، زنان و کودکان بی گناه را از آسیب برزگ نجات خواهیم داد، بلکه کمک های انکشافی ما از بیش از یکصد هزار افغان حمایت خواهد نمود، تا از زمین های خویش برای پیشرفت و توسعه استفاده نمایند. ”

وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی گفت، از ماه جون امسال همه روزه حدود ۱۴۵ تن در افغانستان جان می‌دهند که ۵۸ درصد آنها قربانی، انفجار های ماین هستند.

ویس برمک خواهان افزایش کمک های مالی جامعه بین المللی برای ادامۀ برنامه ماین پاکی در افغانستان شد.

گفته می‌شود که در حال حاضر، ۲۵۰ ولسوالی در افغانستان با خطر ماین و مواد منفجره دست ساز روبرو است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟