کمک های باور نکردنی به داعش در افغانستان از سوی کشورهای عربی

  • انتشار: ۹ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 18768

سید اسحاق گیلانی رهبر پیشین جهادی می گوید که کشورهای عربی با ثروت هنگفت خود گروه تروریستی داعش در افغانستان را از نظر مالی به گونه ای باورنکردنی تامین می کنند.

سید اسحاق گیلانی روز گذشته (یکشنبه) به شبکه تلویزیونی طلوع نیوز گفت: نیروهای داعش در ولایت زابل به ویژه در ولسوالی های دای چوپان و ارغنداب این ولایت، چنان از ناحیه کشورهای عربی تامین می شوند که اعضای طالبان نیز برای استفاده از این منابع مالی، با آنان همکاری می کنند.

رهبر حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان تاکید کرد که خانواده های این تروریست ها که به گفته وی، اغلب متعلق به کشورهای آسیای میانه هستند، از شمال افغانستان و از راه سالنگ به زابل انتقال داده می شوند و پول های کلانی را در منطقه برای خود هزینه می کنند.

گیلانی گفت که روسیه و چین حق دارند که نسبت به حضور داعش در افغانستان نگران باشند و نشست هائی را برای چاره جوئی در این زمینه برگزار کنند.

وی تصریح کرد آمریکا باید برای نابودی داعش در افغانستان مانند انچه که در سوریه اتفاق افتاد، از روسیه استفاده کند و به گفته وی، چاره ای دیگر برای آمریکا باقی نمانده است.

گیلانی گفت که تمرین های نظامی چین در مرزهای افغانستان نیز برای نمایش قدرت در مقابل تحرکات ایغورها و تروریست ها در نزدیکی مرزهای چین است.

به گفته وی، داعش تمایلی به ماندن در افغانستان ندارد، بلکه می خواهد از این منطقه برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه که اغلب داعشی های افغانستان از اتباع این کشورها هستند، استفاده کند.

این فعال سیاسی افغان گفت که اکنون رگه هائی از حضور داعش در قرقیزستان نیز مشاهده می شود و امکان تحرکات آنان در این کشور وجود دارد.

به گفته وی، آمریکائی ها نباید به این بسنده کنند که چون حقوق نظامیان افغان را پرداخت می کنند، با تروریست ها مقابله می کنند، بلکه باید نیروهای افغان را برای مقابله موثر با تروریست ها و از بین بردن آنان، تجهیز کنند.

احمدسعیدی کار شناس مسائل سیاسی نیز با تائید سخنان سید اسحاق گیلانی گفت که در بهار سال اینده، داعشی ها پس از شکست در سوریه و عراق به افغانستان منتقل می شوند تا از این منطقه به کشورهای آسیای میانه نفوذ کنند.

وی تصریح کرد عربستان پول های هنگفتی در اختیار داعش قرار می دهد و به دنبال راه اندازی جنگ مذهبی در افغانستان است.

به گفته وی، اکنون داعش در زابل و 9 ولایت شمالی سرگرم سربازگیری است و خود را برای جنگ در این کشور در بهار سال آینده آماده می کند.

مقام های ارشد امنیتی و نظامی افغانستان تصریح کرده اند که تحرکات داعش در افغانستان را زیر نظر دارند و اجازه استقرار در این کشور به آنان داده نخواهد شد.

نیروهای امنیتی در یک ماه گذشته، با حملات هوائی و یا عملیات زمینی، ده ها تن از فرماندهان داعش را در شرق کشور از بین برده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟