کشورهای که در معرض خطر برخورد ماهواره تیانگونگ 1 قرار دارد!

  • انتشار: ۵ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 38700

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، ‌مواد تخریب شده ایستگاه فضایی چینی که در سال 2016 ارتباطش با زمین قطع شده طی هفته‌های آینده به زمین برخورد خواهند کرد.

سایت اکسپرس گزارش داده ماهواره فضایی چینی که دو سال پیش این کشور ارتباط خود را با آن از دست داده طی هفته‌های آینده به زمین برخورد خواهد کرد و به اعتقاد کارشناسان این حادثه حجم زیادی ماده شیمیایی کُشنده آزاد خواهد کرد.

این ایستگاه فضایی هشت تُنی تیانگونگ-1 نام دارد که در ماه مارچ 2016 از دیدِ چینی‌ها محو شد و تلاش کارشناسان برای مکان‌یابی این ماهواره نام ماند.

با این حال مقامات دولتی چین می‌‌گویند رد آن را در فضا پیدا کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند طی چند هفته آینده به زمین برخورد کند.

به گفته کارشناسان بخش زیادی از این ماهواره غول‌پیکر دچار سوختگی و متلاشی شده اما تکه‌های سنگین 100 کیلویی آن به احتمال زیاد از جو زمین عبور کرده و با سطح کره زمین برخورد کنند.

هنگامی که یک جسم فضایی از کنترل خارج می شود، یا به صورت همیشه در فضا می‎ماند و یا به زمین سقوط می‎کند. اگر دانشمندان علوم فضایی نتوانند مسیر سقوط ماهواره یا ایستگاه فضایی را کنترل کنند سقوط آن تصادفی خواهد بود. معمولاً اجسام فضایی به سمت اقیانوس ها هدایت می شوند. برای مثال ایستگاه فضایی میر به همین ترتیب به قعر اقیانوس فرستاده شد.

از آنجا که مناطق مسکونی دو درصد سطح زمین را تشکیل می دهد احتمال تلفات انسانی بر اثر برخورد اجرام فضایی بسیار کم است، اما چنین امری غیر ممکن نیست.

سازمان فضایی چین اطمینان می‌دهد که برخورد این ایستگاه فضایی با زمین خطری به بار نمی آورد ولی مسئولین فضایی اروپا از آن بیم دارند که اصابت این مجموعه به ماهواره‌های قرار گرفته در مدار زمین، به آنها آسیب برساند.

دیلی‌استار اما گزارش داده که ایستگاه فضایی ««تیانگونگ-1» پُر از مواد شیمیایی بسیار سمی است که در صورت در معرض‌ قرار گرفتن آن فرد دچار بیماری سرطان می‌شود.

به گزارش دیلی‌استار پیش‌بینی‌های تازه نشان می‌دهد این ایستگاه فضایی در اواسط ماه آپریل به سطح کره زمین برخورد خواهد کرد.

به نوشته دیلی‌استار تجزیه‌وتحلیل آژانس فضایی اروپا نشان می‌دهد بدنه تخریب شده تیانگونگ-1 در کشورهای اروپایی فرود خواهند آمد و شهرهای پاریس، برلین، و لندن در معرض خطر قرار دارند.

برخی از کارشناسان نیز به پایگاه «اکسپرس» گفته‌اند با اینکه به احتمال زیاد لاشه‌های ایستگاه فضایی گم‌شده چین به سطح دریا برخورد خواهند کرد اما احتمال فرود آن در بخش نیمکره شمالی زمین به‌ویژه بخشهایی از خاک آمریکا و جنوب قاره اروپا بسیار بالاست، با این حال برخورد آن به نیمکره جنوبی نیز به‌خصوص خاک کشورهای آرژانتین، شیلی، و نیوزلند وجود دارد.

با این حال کارشناسان فضایی اطمینان داده‌اند احتمال اصابت لاشه‌های قصر آسمانی چین به انسانها خیلی‌ خیلی پایین است و در تاریخ هیچ‌گاه سابقه نداشته که لاشه‌های فضایی تلفات انسانی داشته باشند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟