کریم خلیلی: مذاکرات غیر رسمی شورای صلح با طالبان آغاز شده است

  • انتشار: ۲۶ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 35665

کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح می گوید که این شورا مذاکرات غیر رسمی را با طالبان آغاز کرده است. وی می گوید در حال حاضر یک نقشه راه تازه برای پیشبرد صلح در کشور ایجاد شده است.

کریم خلیلی، رییس‌ شورای عالی صلح امروز (دوشنبه) در نشستی که از سوی این شورا برگزار شده بود گفت که این شورا بر اساس راهبرد جدید گفت‌گوهای صلح را دنبال می‌کند.

وی تاکید کردکه گفت‌گوهای غیر رسمی با مخالفان مسلح دولت در جریان است و این شورا روی چگونگی گفت‌گوهای صلح با مخالفین مسلح کار می‌کند.

خلیلی گفت:« اکنون ما روی هدف اصلی شورای عالی صلح تمرکز داریم، تماس‌های غیررسمی با مخالفان مسلح در جریان است، شورای عالی صلح در هماهنگی با حکومت در راستای زمینه‌سازی و پیشبرد مذاکرات تلاش می‌نماید».

آقای خیلی افزود که هم اکنون شرایط مناسب در سطح ملی و بین المللی برای پیش برد پروسه‌ی صلح به میان آمده و همه‌ی جریان‌های سیاسی و حکومت افغانستان از روند صلح اعلام حمایت کرده‌اند.

وی بیان داشت که اکنون یک نقشه‌ی راه و رویکرد تازه‌ی برای پیشبرد صلح در شورای عالی صلح ایجاد شده است.

آقای خلیلی با تاکید بر این که از شش ماه به این سو روش‌های جدید برای رسیدن به صلح به پیش گرفته گفت:« چشم انداز صلح روشن است، از شش ماه به این سو روش‌های جدید برای رسیدن به صلح به پیش گرفتیم که این روش‌ها بر نقاط مثبت تجربه‌های شورا بنا یافته است این روش‌ها بی طرفی و غیر جانبدار بودن شورای عالی صلح جز از آن است تا حدی دورنمای آینده را روشن کرده است.»

در این نشست محمداکرم خپلواک، رییس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان نیز تاکید کرد که تا به حال به خواست عمومی مردم و حکومت افغانستان برای گفتگوهای صلح، هیچ پاسخ رسمی از سوی طالبان مسلح داده نشده است.

خپلواک می گوید؛ برخی تحرکات منطقه‌یی دیگر برای صلح افغانستان وجود دارد و همچنان هیات شورای امنیت سازمان ملل متحد از روند صلح حمایت کرده است.

وی گفت که پاکستان نمی خواهد روند صلح در افغانستان موفق شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته یک هیات متشکل از اعضای شورای عالی صلح و هر دو شاخه‌ی از گروه طالبان به پادرمیانی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، سومین دور مذاکرات صلح را در ترکیه برگزار کرده‌اند. هر چند شرکت نمایندگان طالبان در این نشست از سوی ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان رد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟