کرزی: هرروزبا غنی دیدار و گفتگو میکنم

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2397

به گزارش خبرگزاری اطلس، به نقل از خبرگزاری رویترز، کرزی در مصاحبه‌ای متذکر شد که همچنان با وجود اینکه چهار ماه است سمت اجرایی ندارد هنوز خود را پاسخگوی سیاست‌های افغانستان می‌داند.

رئیس جمهور سابق کشور ادامه داد: اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و من تقریبا هر روز یکدیگر را ملاقات می‌کنیم. این رابطه‌ای‌ است که من از آن لذت برده و به آن احترام می‌گذارم. در مسائلی که اهمیت فراوانی برای مردم افغانستان دارد من همیشه برای ارائه همکاری و مشاوره آماده هستم و این دلیل ملاقات و گفت‌وگوهای ماست.

در تاکید این سخنان، سخنگوی غنی نیز تاکید کرده است که روسای جمهوری پیشین و کنونی افغانستان معمولا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

سالارزی، سخنگوی اشرف غنی در این باره گفت: رئیس جمهور غنی مدام با رئیس جمهور پیشین دیدار می‌کند و در پی نظرات او در اکثر مسائل ملی و بین‌المللی است.

کرزی در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز افزود که شرایط زندگی برای وی با وجود بازنشستگی تغییر چندانی نکرده است چرا که او هنوز برای گفت‌وگو درباره وقایع کنونی با بزرگان مذهبی و قومی، قانونگذاران و مقامات دولتی دیدار می‌کند.

کرزی در سال آخر ریاست جمهوری‌اش طی سخنرانی خود که در آن غرب را مورد انتقاد قرار داد و همچنین با مقاومت در برابرفشار آمریکا جهت امضای توافق امنیتی به یک مشکل ساز تبدیل شد.

در مقابل رهبری اشرف غنی کاملا برخلاف وی در جریان است: او دوست غربی‌ها در برابر مسائلی است که احساس کمبود در آن‌ها می‌کند.

اولین اقدام مهم او نیز به عنوان رئیس جمهور امضای توافق امنیتی با آمریکا بود که طبق آن تعداد محدودی از نیروهای آمریکایی می‌توانند اکنون پس از پایان ماموریتشان در افغانستان بمانند.

در همین حال برخی تحلیل‌گران معتقدند، تاثیرات و نفوذ زیاد کرزی می‌تواند به روابط افغانستان با غرب به ویژه آمریکا آسیب برساند.

کرزای درباره جزئیات جلسات مشاوره‌ای خود با اشرف غنی صحبت نمی‌کند اما وی اذعان دارد که یکی از منتقدان آمریکاست.

وی در این باره گفت: امیدوارم آمریکا تغییرکند و در آن صورت است که به افغانستان و ساختن کشوری بهتر و قوی‌تر کمک خواهد کرد.

درخواست کرزی برای اتحاد

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نگرانی این کشور درباره نقش کرزای در سیاست افغانستان اظهار کرد: آمریکا اطمینان دارد که اشرف غنی و مدیر اجرایی افغانستان دولتی جامع و تاثیر گذار دارند که پاسخگوی تمام افغان‌هاست.

وی همچنین متذکر شد، فعال بودن کرزی در سیاست افغانستان به هیچ وجه عجیب نیست.

بت دام، نویسنده کتابی درباره چگونگی به قدرت رسیدن کرزی ادامه داد: کرزی تا جایی که بتواند تلاش خواهد کرد تا منافع قبیله‌اش را افزایش دهد؛ مساله‌ای که ممکن نیست تا همیشه برای غنی جالب باشد.

وی افزود: اما کرزی قدرتمندتر است و به همین دلیل است که غنی نیاز دارد تا او را جدی‌تر گرفته وبا او توافق کند.

حامد کرزی در ادامه مصاحبه‌اش از مردم افغانستان خواست تا صبور باشند چرا که غنی و عبدالله عبدالله، معاون دو فاکتوی وی تلاش دارند تا یک دولت قابل قبول را تشکیل دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟