کرزی: افغانستان باید به جای آمریکا، با روسیه، چین، هند و ایران همسو شود

  • انتشار: ۲۸ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19815

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین می گوید که آمریکایی ها باید شکست در افغانستان را بپذیرد و منطقه را ترک کنند تا افغانستان با استفاده از رابطه دوستی خویش، با کشورهای روسیه، چین، هند و ایران برای پایان جنگ در کشور همسو شود.

حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور در گفتگو با آریانیوز از حکومت وحدت ملی می خواهد که یا سیاست روشن از آمریکا بخواهد، و یا هم این کشور را از خاک افغانستان بیرون بکشد تا افغانستان برای پایان جنگ با روسیه، چین، هند و ایران همسو شود.

آقای کرزی می گوید، چشم انداز آمریکا در افغانستان بردن تروریستان به خاک روسیه است تا مسکو نا آرام شود.

وی از حکومت وحدت ملی می خواهد که حکومت معادلۀ روابط خارجی افغانستان را عوض کند، یعنی آمریکایی ها شکست شان را در افغانستان بپذیرند و این جغرافیا را ترک کنند، به جای آن افغانستان برای پایان جنگ دوست خوب روسیه، چین، هند و ایران شود.

آقای کرزی می گوید، “حکومت یا از آمریکا موقف واضح و روشن بخواهد تا تعهدات اش را کامل کند به ویژه در برابر تجاوز پاکستان، و یا هم از سر راه ما دور شود تا با منطقه، روسیه، چین و آمریکا بسازیم.”

آمریکا در پی افزایش نظامیانش در جنگ افغانستان است اما به باور رییس جمهور پیشین، عملی شدن این نوع دید به افغانستان تنها دامنۀ جنگ را وسعت خواهد بخشید.

وی می گوید، “مخالف ازدیاد نیروهای امریکایی در افغانستان هستم، چرا که این افزایش جنگ را بیشتر می سازد.”

به گزارش آریانا نیوز؛ رییس جمهور پیشین از گروه های تندرو در افغانستان تا کنون تعریف روشن به عنوان دشمن ندارد، تنها طالبان را امروز هم برادر می خواند.

وی می گوید، “نا معلوم است، هنوز مشخص نیست که دشمن کی است.”

کرزی از افزایش فعالیت های تندروی به ویژه داعش در افغانستان، منطقه نیز نگران است چرا که قصد این گروه رفتن به کشورهای منطقه به ویژه آسیای میانه پنداشته می شود اما به باور رییس جمهور پیشین، پایان فعالیت های تندروی بستگی به تغییر رویکرد آمریکا، و فشار آوردن بر پاکستان است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟