کرزی: افزایش نظامیان آمریکایی، جنگ در افغانستان را تشدید می کند

  • انتشار: ۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20000
کرزی

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در بیانیه ای ضمن تبریک سال نو به هموطنانش گفته است که افزایش نیروهای خارجی در افغانستان، باعث تشدید جنگ و افزایش ناامنی ها خواهد شد.

حامد کرزی در بیانیه خود گفته است حکومت ایالات متحده امریکا تداوم حضور خود در افغانستان را در صلح جستجو کند نه در ادامه جنگ.

او گفته است که افزایش سربازان خارجی بدون شک باعث تشدید جنگ خواهد گردید.

در ادامه بیانیه کرزی گفته شده؛ دولت مردان امریکا برای بهبود اوضاع و آوردن صلح با مردم افغانستان به یک تفاهم جدید برسند.

این در حالیست در سفر وزیر امور خارجه به آمریکا برای شرکت در ائتلاف جهانی مبارزه علیه داعش، از آمریکا خواسته شده است تا نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کند.

پیش از این نیز جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گفته بود؛ جنگ در افغانستان به بن بست رسیده است و برای خروج از این بن بست باید، ایالات متحده سربازان بیشتری برای مبارزه با تروریسم به افغانستان بفرستد.

اما آقای کرزی در بیانیه اش می افزاید امریکا در مورد اینکه چرا افراطیت و تروریزم ابعاد وسیعتری پیدا کرده و جنگ با گذشت هر سال شدیدتر و اوضاع وخیم تر می شود به کشورهای بزرگ منطقه و جهان وضاحت داده و برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه حقیقی با تروریزم در منطقه همکاری آنان را جلب کند و به جای تقابل در افغانستان، زمینه همکاری با آنان را فراهم سازد.

آقای کرزی در این بیانیه به امریکا  توصیه کرده است در راستای جلب همکاری کشورهای منطقه بخصوص کشور های چین، هند، روسیه و ایران و همچنین نقش فعال سازمان های شانگهای و سارک به نفع صلح و ثبات افغانستان توجه داشته باشد.

کرزی در اواخر حکومتش روابط خود را به شدت با آمریکا محدود کرد، وی حتی توافقنامه استراتژیک بین افغانستان و آمریکا را به امضاء نرساند.

کرزی یکی از مخالفان سرسخت عملیات نظامی شبانه علیه طالبان در مناطق مختلف افغانستان بود، وی معتقد بود باید با طالبان از در صلح روبرو شد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟