کرزی: آمریکا تا زمانیکه کشورهای همسایه افغانستان را با خود نداشته باشد، در این جنگ پیروز نمی شود

  • انتشار: ۴ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 33695

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین که در نشستی در آلمان صحبت می کرد، ضمن انتقاد از آمریکا گفت که ایالات متحده امریکا در صورتی که همکاری کشورهای همسایه افغانستان را با خود نداشته باشد، هیچگاهی در افغانستان برنده نخواهد شد.

به گزارش دویچه وله؛ حامد کرزی که به دعوت آکادمی پروتستانت فیلیگس به آلمان سفر کرده است گفت که تا وقتی که همسایه های ما شک داشته باشند که منافع  ایالات متحده در ترویج تندروی در منطقه نهفته است، این کشور در جنگ افغانستان پیروز نمی شود، در حال حاضر این مساله وجود دارد. به ترکیه بروید، به روسیه بروید، به ایران بروید و به چین، از رهبران شان بشنوید. چگونه می توانید در افغانستان موفق شوید در صورتی همکاری این کشورها را باخود نداشته باشید. یا اینکه این کشورها در مورد نیت تان در منطقه به شما مشکوک باشند.

رئیس جمهور پیشین همچنین خواستار تدوین توافق نامه تازه میان افغانستان و امریکا شده است. وی در سخنانی در اکادمی پروتستانت “فیلیگس” در آلمان گفت که مفاد این توافقنامه باید در یک لویه جرگه از سوی مردم تایید شود.

حامد کرزی پیشنهاد می کند که باید یک پیمان تازه همکاری میان افغانستان و ایالات متحده امریکا تدوین گردد و براساس آنان راهکارهای تازه ای در زمینه همکاری استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده تدوین گردند. او تاکید می کند که این توافقات باید در یک لویه جرگه از سوی مردم نیز مورد تایید قرار گیرند. کرزی همچنین گفت: «امریکا باید در زمینه یک پیمان جدید، دوباره با مردم افغانستان تعامل کند. هر دو کشور هر دو دولت باهم بنشینند و پارامتر تازه ای را در زمینه راهکارهای جدید ترسیم کنند. چه چیزی را ما مردم افغانستان میتوانیم بپذیریم. به چه میزانی خشونت ها را بنام مبارزه با تروریزم می پذیریم. آیا میتوانیم از دست دادن جان انسان ها را تحمل کنیم به هیچ وجه.»

اکادمی پروتستانت “فیلیگس” از سه دهه بدینسو همه ساله نشست هایی را در مورد افغانستان برگزار کرده و چالش های سیاسی و اجتماعی افغانستان و منطقه و همچنان روابط میان افغانستان و آلمان را بررسی می کند.

اوه تریتمن مسئول سیاست خارجی و امنیتی این اکادمی می گوید که در نشست سه روزه امسال آنان می خواهند ابزار های موجود ملی و بین المللی برای حل مشکلات افغانستان را مورد ارزیابی قرارا دهند. او در ادامه گفت: «امسال برای ما مهم بود که ببینیم چه راه حل های در قضیه افغانستان وجود دارند. اینکه چه امکاناتی برای رفع بحران افغانستان از بیرون وجود دارند و چه امکاناتی در داخل. همچنین چگونه باید واقعیت گرایانه در آلمان در زمینه مسولیت های ما برای افغانستان عمل کنیم.»

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در این اواخر به یکی از منتقدان سیاست های ایالات متحده امریکا در افغانستان مبدل شده است. وی پیش از این نیز استراتیژی جدید ایالات متحده امریکا را یکی از موجبات ادامه جنگ در افغانستان و زمینه ساز تقابل در منطقه دانسته بود. ادعا هایی که هم از سوی دولت افغانستان و هم از سوی واشنگتن رد شده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟