کاهش 50 درصدری مرگ و میر کودکان در جهان

  • انتشار: ۱۹ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 9401

نتایج تحقیقات جدید موسسات معتبر بین المللی صحی نشان می دهد که مرگ و میر کودکان در جهان نسبت به سال ۱۹۹۰ ، ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور، بر اساس ارقامی که روز چهارشنبه نشر شد، در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی با آنکه مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال تقریبا به نصف آن کاهش یافته است؛ اما سازمان ملل متحد نتوانست به هدف تعیین شده کاهش مرگ و میراطفال به دو سوم آن برسد.

نتایج مطالعات نشر شده نشان می دهد که از جمله ۱۹۵ کشور جهان صرف ۶۲ کشور آن توانسته اند که به هدف که پانزده سال قبل در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال تعیین شده بود، برسند.

در این مطالعات که در مجلهء لنست میدیکل (Lancet medical journal) نشر شده، گفته شده است که در سال ۱۹۹۰ میلادی از جملهء هزار کودک متولد شده ۹۱ تن آنها قبل از رسیدن به سن پنج سالگی هلاک می شدند، اما در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۴۳ تن از هزار کودک رسیده است. به این مفهوم که رقم مرگ و میر کودکان از ۱۲.۷ میلیون در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۵.۹ ملیون در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش یافته است.

افغانستان تا هنوز هم در فهرست کشورهای قرار دارد که میزان مرگ و میر کودکان در آن زیاد است.

وحید الله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه ی کشور با مقایسه مرگ میر کودکان در سال ۲۰۰۰ با سال جاری میلادی گفت که مرگ و میر اطفال در افغانستان در سالجاری کاهش یافته است اما افغانستان هنوز هم در بین کشور هایست که میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در آن زیاد است.

برای سال ۲۰۳۰ میلادی هدف تازه در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان در جهان تعیین شده است میزان هلاکت کودکان باید از بین هزار کودک متولد شده به ۲۵ تن کاهش یابد.

در مطالعات اخیر که در مجله لنست میدیکل (Lancet medical journal) نشر شده است، گفته می شود که برای رسیدن به این هدف باید ۴۷ کشور جهان تلاش هایشان را تشدید بخشند که ۳۴ کشور آن در بخش صحرایی افریقا و افغانستان و پاکستان در جنوب آسیا قرار دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟