کاریکاتور «البغدادی» انگیزه کشتار پاریس

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 2495

نشریه شارلی ابدو، به بهانه استهزا تکفیری ها، چندین بار کاریکاتورهای موهن علیه مسلمانان منتشر کرده بود، اما این بار مستقیما به سراغ خلیفه رفت و او را مسخره کرد.

حمله تروریستی به دفتر این نشریه ۱۲ کشته برجای گذاشت.

تیراندازی

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، در حالی که هنوز مجروحان حادثه تیراندازی در دفتر نشریه شارلی ابدو پاریس به شفاخانه منتقل نشده اند، جمله “مسلمانان ۱۱ نفر را کشتند” به سرتیتر خبرگزاری ها و سایت های بین المللی تبدیل شد.

نشریه شارلی ابدو، به بهانه انتقاد از عملکرد تکفیری ها، چندین بار کاریکاتورهای موهن علیه مسلمانان منتشر کرده بود، اما این بار به سراغ ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش رفت و کاریکاتوری درباره او کشید.

ظهر امروز چهارشنبه ۱۷جدی، در حمله مسلحانه مردان نقابدار به دفتر نشریه شارلی ایبدو در پاریس، دست کم ۱۲ نفر کشته شدند.
نشریه شارلی ابدو هر چهارشنبه کاریکاتورهایی منتشر می کند که در برخی از آنها، به مسلمانان توهین می شود.

برخی رسانه ها تعداد مهاجمان را سه نفر اعلام کردند که موفق به فرار شده اند، اما یکی از حاضران در صحنه تیراندازی گفته است؛ دو مرد که نقاب‌های سیاه به سر و صورت داشتند با اسلحه AK۴۷ (کلاشینکف) وارد ساختمان شده و پس از به رگبار بستن حاضرین، از محل متواری شدند.

در لحظات نخست حضور گروه های امداد، مرگ ۱۰ نفر تائید شد که بعدا تعداد کشته شدگان به ۱۲ نفر افزایش یافت.
بیش از ده نفر نیز مجروح شده اند که سه نفر از آنها، ماموران پولیس هستند.

به دنبال این حمله ،آماده‌باش امنیتی در پاریس اعلام شد و پولیس به تعقیب مهاجمان پرداخت.

فرانسوا اولاند، رئیس ‌جمهور فرانسه، با حضور در محل حادثه، این حمله را وحشیگری تروریست های ترسو توصیف و تاکید کرد دولتش حقوق روزنامه نگاران را حفظ خواهد کرد. وی که میزبان و فعالترین عضو گروه موسوم به دوستان سوریه بود، طی سه سال گذشته بیشترین حمایت ها را از تکفیری ها می کرد و به احتمال زیاد، تجهیزات و سلاح هایی که در حمله امروز استفاده شد، از همان کمک های فرانسه به گروه های تکفیری بود.

نشریه شارلی ابدو هرچهارشنبه کاریکاتورهایی منتشر می کند که در برخی از آنها، به بهانه استهزا تکفیری ها، به تمام مسلمانان توهین می شود.

در سال ۲۰۱۲ مدیران شارلی ایبدو با اعلام این که هرکسی از کاریکاتورها و مطالب نشریه ناراحت می شود، می تواند مجله را نخرد و نخواند، کاریکاتورهای دیگری منتشر کردند که تندتر از پیش بود.

در اغلب این کاریکاتورها، شخصیت های مسلمان، ظاهری شبیه به شیوخ وهابی و تکفیری ها دارند که مورد انزجار جهان اسلام نیز هستند، اما برای این شخصیت کارتونی، نامی که یادآور نام مبارک پیامبر بزرگوار اسلام (ص) است، انتخاب شده که آشکارا توهین به ساحت پاک ایشان است.

ضمن اینکه در برخی کاریکاتورها، همه مسلمانان و تمامیت اسلام، با تکفیری ها و پیروان منحرف وهابیت برابر دانسته شده است.
اما این بار این نشریه اقدام به انتشار کاریکاتوری درباره ابوبکر بغدادی، خلیفه تکفیری ها کرد.
در آخرین شماره شارلی ابدو ، کاریکاتوری از ابوبکر بغدادی منتشر شد که در آن خلیفه داعش مسخره شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟