چین: در مذاکرات صلح افغانستان میانجی گری میکنیم

  • انتشار: ۷ دلو ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 12154

وزیر خارجه چین می‌گوید که کشورش نقش میانجی را در روند صلح افغانستان ایفا می‌کند و از پاکستان نیز خواست تا در روند صلح افغانستان نقش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، «وانگ ئی»، وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه (۶ دلو ۱۳۹۴) در یک نشست مشترک خبری با «صلاح‌الدین ربانی» در پکن گفت که مذاکرات صلح مسیر درست در جهت صلح و آرامش دایمی در افغانستان است.

وی گفت: «چین همچنان به عنوان حامی، میانجی و تسهیل‌کننده گفتگوها صلح افغانستان نقش بازی خواهد کرد.»

وزیر خارجه چین افزود: «پاکستان نقش بی‌نظیری در این مذاکرات صلح دارد و آمریکا نیز یکی از کشورهای مهم ذیعلاقه در منطقه است.»

«صلاح‌الدین ربانی»، وزیر امور خارجه نیز گفت که احتمال موفقیت گروه هماهنگی چهارجانبه نسبت به تلاش‌های گذشته در زمینه صلح در افغانستان بیشتر است، زیرا در این روند هر دو کشور چین و آمریکا دخیل هستند.

وی گفت: «ما از تمامی اعضای گروه‌های طالبان می‌خواهیم تا به پای میز مذاکره بیایند. ما می‌دانیم که مشکل افغانستان تنها از راه صلح و مذاکره می‌تواند حل شود. هیچ راه نظامی برای حل این مشکل وجود ندارد.»

ربانی افزود: «چین از روند بازسازی افغانستان حمایت می‌کند و به کمک در بخش‌های اعمار ساختمان‌های رهایشی، آموزش کارمندان و بهبود وضعیت معیشتی مردم اولویت قایل است. ما همچنین علاقمند هستیم در زمینه طراحی زیربناها و برنامه‌های توسعه‌ای افغانستان برای آینده کمک کنیم.»

وی گفت: «چین و افغانستان موافقت کرده‌اند که همکاری‌ها در زمینه مبارزه علیه تروریسم را افزایش دهند و کشورش با استقبال از علاقمندی افغانستان برای پیوستن به پروژه کمربند اقتصادی جاده ابریشم، به زودی در این زمینه توافقنامه‌ای را با افغانستان امضا خواهد کرد.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟