چین به شدت از عملیات دولت میانمار علیه مسلمانان روهنگیایی حمایت کرد

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 30752

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد پکن از تلاشهای دولت میانمار برای حفظ امنیت ملی این کشور حمایت می کند و با حملات خشونت آمیز اخیر در ایالت راخین مخالف است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، در بیانیه وزارت امور خارجه چین درباره این دیدار آمده است وانگ یی در دیدار با گوترش در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با بیان این مطلب اعلام کرد چین تلاش های میانمار را برای حفظ امنیت خود در ایالت راخین درک و از آن حمایت می کند و امیدوار است «  آتش جنگ » هر چه سریعتر خاموش شود.

وانگ تصریح کرد چین با کسانی که از میانمار به بنگلادش فرار کرده اند ابراز همدردی می کند و به بنگلادش کمکهای بشردوستانه ارسال خواهد کرد.

وزیر امور خارجه چین همچنین اعلام کرد پکن از تلاشهای میانمار و بنگلادش در حل این مشکل از طریق مذاکرات و رایزنی حمایت می کند.

وی افزود چین مایل است به شیوه خود به پیشبرد مذاکرات صلح ادامه دهد و امیدوار است جامعه بین المللی بتواند در فرونشاندن بحران و کاستن از تنش ها و پیشبرد مذاکرات نقش سازنده ای ایفا کند.

چین و میانمار روابط نزدیک اقتصادی و دیپلوماتیک دارند

خشونت‌ها در میانمار میان گروه‌های شبه‌نظامی، نظامیان و اقلیت مسلمان آن کشور تازگی ندارد، اما از آغاز ماه سنبله، واکنش‌ها به آن افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و توجهات بیشتری به آن شده‌است.

اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر هستند که نزدیک به نیمی از آنها تاکنون به بنگلادش پناه برده‌اند.

سازمان عفوبین‌الملل به تازگی اعلام کرده‌است نیروهای امنیتی و گروه‌های تندرو در میانمار، همچنان در حال آتش زدن روستاها و کشتار اقلیت قومی روهینگیا هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟