چگونه «پوتین» همه را غافلگیر کرد؟

  • انتشار: ۱۹ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 10573

فعال عربستانی که در شبکه‌های اجتماعی با نام «مجتهد» شناخته می‌شود، تأکید کرد که رئیس جمهور روسیه با آغاز عملیات در سوریه همه را غافلگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، “مجتهد” گفت: اکنون مقامات سعودی و آمریکایی چه در تماسهای کری با بن سلمان، یا تماسها بین طرفهای اطلاعاتی و نظامی و دیپلماتیک، بیشتر درباره یمن و سوریه سخن می‌گویند.

وی با اشاره به پیشنهاد آمریکا به عربستان برای پذیرش آتش بس در یمن، اظهار داشت: آمریکا به عربستان هشدار داده است که تأخیر در استفاده از این موضوع، آنان (انصارالله) را به سوی ورود به جیزان تشویق می‌کند، و این امر موجب متزلزل شدن اوضاع منطقه خواهد شد.

مجتهد گفت: اطلاعات آمریکا دریافته است که حوثی ها به صورت گسترده خود را برای حمله‌ای بزرگ به مرزهای عربستان و به ویژه جیزان آماده می‌کنند، ولی این امر فقط هنگامی روی خواهد داد که سازش سیاسی انجام نشود.

مجتهد ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که اعضای حزب دموکرات در اعتراض به آشوبها و نبردها، در جریان سفر اخیر پادشاه، در قرارداد فروش قطعات یدکی و مهمات به عربستان مانع تراشی کرده‌اند.

مجتهد اظهار داشت: در خصوص سوریه نیز آمریکا به عربستان تأکید کرده است که پوتین به آنها گفته بود ورود به سوریه با هماهنگی کامل با آنان انجام خواهد شد، ولی روسیه با حمله به گروه‌های (مسلح) وابسته به آمریکا و عربستان (در سوریه) همه را غافلگیر کرد.

مجتهد گفت که آمریکا از سعودی‌ها خواسته است در واکنش به این موضوع گروه‌هایی را که (در سوریه) از حمایت عربستان برخوردارند، فعالتر کند؛ و موشک ضد هواپیما در اختیار آنان قرار دهد، البته احتیاط لازم را به خرج دهد تا این موشکها در اختیار گروه های متخاصم نیفتد.

مجتهد تأکید کرد: آمریکا تجهیزات پیشرفته‌ای را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است که فقط با اثر انگشت کار می کنند تا اطمینان یابد که فقط کسانی که استفاده از آنها را آموخته اند از این تجهیزات استفاده کنند؛ ولی هنوز مشخص نیست که آیا این پروژه موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

وی افزود: پس از آنکه بعضی از این تجهیزات در اختیار جبهه النصره و داعش قرار گرفت، هوشیاری آمریکا بیشتر شد؛ این سلاح ها یا پس از شکست این عناصر در مقابل داعش و النصره به دست آنها افتاد، و یا اینکه عناصر مسلح به صورت داوطلبانه آنها را تحویل این دو گروه دادند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟