چه کسانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان آماده می شود؟

  • انتشار: ۲۰ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 33127

گفته می شود، کارزارهای انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان از هم اکنون در حال شکل گیری است، چهره هایی که از هم اکنون به دنبال به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری آینده هستند، بصورت مخفی در محافل سیاسی در حال بدست آوردن حامیانی هستند که بتوانند آنان را در انتخابات آینده همراهی کنند. در این میان، اکثریت نامزدهای انتخاباتی به چراغ سبز خارجی ها چشم دوخته اند.

اشرف غنی رئیس جمهور فعلی با برنامه هایی در سکوت، به دنبال آن است که یک بار دیگر به کرسی ریاست جمهوری آینده افغانستان برسد، در سوی دیگر عطا محمد نور والی بلخ نیز آمادگی خود را برای اشتراک در انتخابات آینده اعلام کرده است. عبدالله رئیس اجرایی فعلی با توجه به نارضایتی بعضی از اعضای حزب جمعیت از وی، منتظر است تا نامزدهای دیگر در انتخابات مشخص شود.

همچنین اشخاصی مانند رحمت الله نبیل که برای مدتی ریاست امنیت ملی را بر عهده داشت، با ایجاد جریان سیاسی محور مردم افغانستان، با اشتراک چهره های سیاسی همچون اسپنتا و حمایت حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، قصد دارد تا در انتخابات آینده قدم بگذارد.

گزارش هایی نیز وجود دارد که اشرف غنی به دنبال افرادی برای پست های معاونت اول و دوم خود است که بتواند آرای قابل توجهی را از بین مردم به تیم خود اختصاص دهد. افرادی مانند عبدالله و محقق جزئی از برنامه اشرف غنی برای این پست ها است و در صورت عدم موافقت این افراد در یک تکت انتخاباتی، وی به دنبال یک معاون اول زن برای تیم خود خواهد گشت.

از سویی دیگر عبدالله منتظر است که آیا خارجی‌ها بار دیگر برای ریاست جمهوری افغانستان به اشرف غنی چراغ سبز نشان می‌دهند یا خیر، تنها پس از این مراحل عبدالله درباره حمایت از غنی در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور تصمیم خواهد گرفت.

منابعی در ارگ به یک رسانه گفته اند، اگر طرح اشرف غنی برای کسب حمایت عبدالله و محقق شکست بخورد، وی در نظر دارد تا تبلیغاتی به راه بیندازد مبنی بر این که به تمام رهبران جهادی پشت کرده و یک زن را برای سمت معاون اولی ریاست جمهوری انتخاب خواهد کرد.

این در حالیست که گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه به دلیل گسترش ناامنی، جنگ، فقر و افزایش تلفات غیرنظامیان و عدم رضایت مردم از دولت، احتمال اینکه اشرف غنی برنده انتخابات ریاست جمهوری شود بسیار ضعیف است.

همچنین برخی منابع تصریح کرده است که جریان‌های سیاسی کشور، برای ایجاد تیم قدرتمندی تلاش می‌کنند تا مانع برنده شدن اشرف غنی در انتخابات آینده ریاست جمهوی افغانستان شوند.

این در حالیست که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز در حال برگزاری نشست هایی است تا این حزب را متحد سازد و در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشتراک نماید، اما تاکنون مشخص نیست که خود آقای حکمتیار نیز به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات اشتراک می کند یا خیر.

گفته می‌شود: عمرزاخیلوال، عمر داودزی، انوارالحق احدی، رحمت‌الله نبیل و عطامحمدنور از کاندیداهای قدرتمند انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان محسوب می‌شوند.

انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان قرار است اوایل سال 1398 برگزار شود اما نگرانی‌هایی نسبت به تاخیر و یا تقلب گسترده در آن وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟