چهار سال ناکامی ائتلاف سعودی ها در یمن

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 55306
جنگ یمن

حملات ائتلاف به سردمداری عربستان به یمن در حالی وارد پنجمین سال خود می شود که با مقاومت های صورت گرفته، ناکامی های سعودی ها بیشتر و معادلات به سود ارتش و کمیته های مردمی یمن تغییر یافته است.

ائتلاف کشورهای عربی به سردمداری عربستان در ساعت 2 صبح 26 مارس 2015 میلادی (6 حمل/فروردین سال 1394) با هدف سرکوب گروه مردمی انصارالله یمن و بازگردان «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن به قدرت به این کشور فقیر عربی حمله کرد.

این ائتلاف که تصور می کرد در یک بازه زمانی چند روزه می تواند به اهداف خود در جنگ یمن دست یابد، اکنون پس از سپری شدن 4 سال کامل از این جنگ به هیچ یک اهداف اعلانی خود نرسیده است و با مقاومت مردمی همه معادلات «محمد بن سلمان» معمار جنگ یمن به هم خورده است.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن به تازگی در گزارشی به قلم «شفیق ناظم الغبرا» نوشت: تاکنون 17 هزار تن از مردم یمن در نتیجه این جنگ جان خود را از دست داده اند. اما واقعیت چیز دیگری است رقم واقعی شمار کسانی که در این نبرد جان خود را از دست داده اند بیش از 70 هزار تن است. یک مصیبت انسانی تمام عیار در این کشور رقم خورده است. بیش از 9 میلیون تن از مردم این کشور با ناامنی غذایی شدید و خطر قحطی دست و پنجه نرم می کنند و افزون بر این، 85 درصد از زیرساخت های شهری در یمن از بین رفته است.

نگاهی به تحولات میدان های نبرد یمن و دست برتر یمنی ها

تقویت توان موشکی گروه مردمی انصارالله و ارتش یکی از مهمترین رخدادهای یمن طی سال های گذشته به ویژه در یک سال اخیر بود. نیروهای یمن با شلیک موشک های بالستک قاهر ام 2 ، بدر 1 و 2، برکان 2 اچ، زلزال 1و 2و 3 و موشک های توشکا و هدف قرار دادن تاسیسات نفتی این کشور «آرامکو» و عمیق استراتژیک عربستان و تاسیسات هسته ای در ابوظبی، فرودگاه و پایگاه هوایی ملک خالد توان موشکی خود را به رخ دشمنان کشیدند.

تقویت توانمندی موشکی یمنی ها عامل مهمی در تغییر معادلات در میدان های نبرد و سیاست بود. پیروزی های نیروهای یمن، هیات وابسته به دولت مستعفی یمن را که از حمایت عربستان و همپیمانان آن برخوردار است وادار کرد تا پس از سپری شدن 28 ماه از وقفه مذاکرات در کویت، بار دیگر در 15 قوس/آذر ماه به میز مذاکرات روی آورد.

پس از این شکست‌ها بود که ریاض تلاش کرد قدرت های بین المللی را به جنگ ساحلی یمن در بندر راهبردی الحدیده وارد کند. سعودی‌ها برای رسیدن به هدف اعلام کردند که صادرات نفت عربستان از طریق تنگه باب‌المندب را متوقف می‌کنند. آنها با این اقدام خود می‌خواستند حمایت‌های بین‌المللی را برای خود فراهم کنند. در این زمینه روزنامه «البناء» لبنان جوزا/خرداد ماه گذشته نوشت: خود بزرگ بینی سعودی و امارات در یمن سبب شده است که آنها شکست خود در الحدیده را انکار و برای پیروزی ناممکن پافشاری کنند. عربستان و امارات تلاش کردند آنچه را که در عرصه نظامی نتوانسته اند به آن دست یابند در عرصه سیاسی به آن دست یابند. این در شرایطی است که انصارالله قاطعانه در برابر این اقدام مخالفت می کند و صدها تن از سربازانی که در نبرد نافرجام به فرودگاه الحدیده حضور داشته در دام افکنده است.

نگاهی به تحولات عرصه سیاسی و توافق صلح استکهلم

در عرصه سیاسی نیز پس از 28 ماه توقف مذاکرات کویت میان دو طرف تنها اقدام مهمی که سال گذشته انجام شد، توافق صلح استکهلم در 13 دسامبر (22 قوس/آذر ماه) بود. برپایه توافق گروههای یمنی در جریان نشست سوئد، قرار شد آتش بس در بندر الحدیده، بنادر الصلیف و عیسی برقرار شود و طرف های درگیر برای کمک رسانی و توزیع مواد غذایی و دارویی از مناطقی در ولایت/استان و بندر الحدیده خارج شوند و برای تبادل اسراء اقداماتی صورت گیرد.

این توافق با نظارت سازمان ملل و میانجیگری «مارتین گریفیس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد صورت گرفت و این سازمان پس از آن یک تیم ناظر بر آتش بس به ریاست ژنرال «پاتریک کامائرت» تشکیل داده بود، اما کامائرت پس از مدت کوتاهی سوم بهمن ماه گذشته از سمت خود استعفا داد و «مایکل لولیسگارد»، ژنرال دانمارکی جایگزین وی شد. با این وجود با سپری شدن چندین ماه از این توافق، هنوز هم این توافق جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

تداوم اختلاف ها و همچنین کارشکنی و بازی های عربستان سعودی با این توافق سبب شد بندهای توافق سوئد در اجرا با چالش روبرو شود. گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن برای کاستن از اختلاف ها در چند نوبت به صنعا که زیر کنترل انصارالله و همپیمانان آن قرار دارد و ریاض که هیات وابسته به دولت مستعفی در آنجا مستقر است، سفر کرد و حتی زمینه مذاکره در عرشه کشتی را هم فراهم کرده است. اما این سفرها نیز سبب پایبندی عربستان سعودی و دولت مستعفی یمن به بندهای توافق استکهلم نشد.

اجرا نشدن توافق صلح استکهلم و کارشکنی های عربستان سعودی در این مسیر نشان می دهد که هنوز چشم‏ انداز روشنی برای پایان دادن به جنگ یمن و نجات مردم این کشور از حمله های ددمنشانه آل سعود دیده نمی شود. بنابراین پیش بینی می شود شرایط مردم یمن در سال جدید که پنجمین سال جنگ نیز خواهد بود وخیم تر شود.

روزنامه «الاخبار» لبنان در این زمینه در گزارشی با عنوان «بازی ائتلاف با توافق سوئد» نوشت: ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان سعودی توافق ها و تفاهم های مذاکرات صلح یمن در سوئد را اجرا نکرد. در نتیجه این توافق قرار بود میدان های نبرد روی آرامش را به خود ببیند و توافق هایی درباره بندر الحدیده و تعز و تبادل اسراء صورت گرفت، اما ائتلاف حمله به یمن با این توافق بازی می کند. بر پایه این توافق قرار بود که در مرحله نخست در الحدیده آتش بس برقرار شود و همه تشکیلات نظامی از آن خارج شوند. اما ائتلاف نه تنها تشکیلات نظامی خود را از آن خارج نکرد و تنها دو روز پس از مذاکرات سوئد، ائتلاف 3 بار آتش بس را هم نادیده گرفته است و در روزهای بعد روند حمله های ائتلاف افزایش پیدا کرد.

با توجه به این که عربستان با تمام وجود برای حفظ پرستیزی خود به جنگ در یمن ادامه می دهد و به کارشنکی های خود درباره توافق ها ادامه می دهد نمی‌توان برای جنگ یمن پایانی را متصور شد. این موضوعی است که روزنامه الاخبار لبنان نیز در یکی از گزارش های خود به آن اشاره کرده است این روزنامه چندی پیش در یکی از گزارش های خود به نقل از «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل هم اوضاع یمن را در سال 2019 میلادی بسیار ناگوار توصیف کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟