چهارمین نمایشگاه مشترک افغانستان – ایران گشایش یافت

  • انتشار: ۱۷ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 15539

چهارمین نمایشگاه مشترک میان افغانستان و ایران با حضور عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات افغانستانی و ایرانی در شهر کابل افتتاح شد، این نماشگاه توسط شرکت ایرانی “مدیریت پروژه های نمایشگاهی” و به همکاری اتاق تجارت و صنایع افغانستان و سازمان توسعه تجارت ایران از تاریخ ۱۶سنبله به مدت چهار روز برگزار می شود.

در این نمایشگاه ۸۰ شرکت ایرانی و۱۰ شرکت افغانی از بخش های مواد غذایی، مواد ساختمانی و تاسیسات، انرژی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی، شوینده ها، تجهیزات طبی و دارویی، خودرو و صنایع وابسته، معدن، صنعت، نساجی، فرش و موکت، پتروشیمی، فناوری اطلاعات، مخابرات و کامپیوتر، خدمات شهری، زراعت، دام و طیور و سیاحتی  به نمایش گذاشته شده است.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اراکین بلند پایه دو کشور از جمله عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، اکبر ترکان مشاور ریاست جمهوری اسلامی ایران و دبیر مناطق ازاد تجارتی، محمد رضا بهرامی سفیر ایران مقیم کابل، آذرخش حافظی رئیس روابط بین الملل اتاق تجارت و صنایع افغانستان، تاجران، سرمایه گذاران و اعضای جامعه بخش خصوصی دو کشور اشتراک کرده بودند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمد رضا بهرامی سفیر ایران گفت که بندر تجارتی چابهار می تواند مسیر آسانی در تجارت میان هر سه کشور افغانستان، ایران و هند باشد، وی گفت:  بروی مشکلات موجود بخش خصوصی افغانستان بحث کردیم و قول همکاری همه جانبه را می دهم.

عبد الستار مراد نیز روی ظرفیت بلند و ذخایر بزرگ معدنی افغانستان صحبت نموده و از کشور ایران خواست تا روی استخراج معادن مختلف کشور سرمایه گذاری نماید.

وی گفت: حکومت افغانستان و شورای عالی افغانستان قانون ها، پالیسی ها و طرزالعمل های جدیدی را در رابطه به سهولت برای سرمایه گذاری های خارجی وضع نموده است.”

اکبر ترکان، مشاور ریاست جمهوری اسلامی ایران، ضمن صحبت روی منابع طبیعی در افغانستان گفت: افغانستان با داشتن منابع بزرگ لیتیوم در جهان دارای جایگاه دوم یا سوم را دارا می باشد، ظرفیت های آبی افغانستان می تواند افغانستان را به جایگاه های خوب اقتصادی قرار دهد .

وی بروی موضوع صنعتی شدن افغانستان صحبت نموده و از صنعتکاران ایرانی خواست تا برای تدوام روابط دو کشور در این مورد فکر کنند.

گفتنی است که اولین نمایشگاه مشترک دو کشور به تاریخ 8 – 10 سنبله 1391، دومین نمایشگاه مشترک به تاریخ 28 دلو الی اول حوت 1393 و سومین نمایشگاه مشترک به تاریخ۱۲ حوت 1394 برگزار شده بود که روزانه به طور متوسط 12500 نفر از این نمایشگاه بازدید نمودند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟