چندین مقام ارتش در پیوند به قول اردوی 209 شاهین به حبس محکوم شدند

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 24327

محکمه ابتدایی قول اردوی ۲۰۹ شاهین، به روز دوشنبه با حضور طرفین دعوا به صورت علنی برگزار شد و فیصله‌اش را اعلام کرد.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که تورن‌جنرال مومند کتوازی، فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین و جنرال عبدالرووف محتاج، رئیس ارکان آن قول اردو، هر کدام به یک سال حبس محکوم شدند؛ اما، حبس این افراد بر بنیاد ماده ۲۰۵ قانون اجرات جزایی به تعلیق گذاشته شده است .

در بند دوم فقره‌ پنجم ماده ۲۰۵ قانون اجرات جزایی آمده است: “مدت تعلیق سه سال می‌باشد و از تاریخ صدور حکم محاسبه می‌گردد”.

هم‌چنان بند سوم همین فقره می‌گوید “هرگاه حکم بر تعلیق تنفیذ صادر گردد، محکمه حسب احوال، مرتکب را به انجام چندین کار در مدت تعلیق مکلف می‌سازد.”

سفرنکردن بدون مجوز پولیس از شهر محل سکونت، حاضری هفته‌وار یا ماهانه به دفتر پولیس و خودداری از حمل اسلحه ناریه و جارحه، از مهم‌ترین مواردی است که فرد محکوم ملزم به انجام آنها است.

جنرال وزیری در بیانیه‌ای می‌افزاید: “چهار نفر؛ دگروال عبدالجمیل آمر انجنیر قول اردو، دگروال عزیزآقا فرمانده گارنیزیون قول اردو، دگرمن عبدالمجید آمر اوپراسیون گارنیزیون و لومری بریدمن عصمت‌الله فرمانده تولی محافظ گارنیزیون به ۳ سال حبس تنفیذی (محکوم شدند)”.

هم‌چنان، محکمه ابتدایی قول اردو (قول اردوی ۲۰۹ شاهین)، دگروال فرهادالله مدیر کشف قول اردو، جگرن رحم‌علی آمر خدمات قوت‌های گارنیزیون و غلام نبی، بریدمل ضد استخبارا ت قول اردو را به دو سال حبس تنفیذی محکوم کرده است.

این محکمه در مجموع ۲۶ تن از مقام‌های پایین‌رتبه‌ی قول اردوی ۲۰۹ شاهین را به جرم غفلت در انجام وظیفه و اهمال، به یک سال زندان محکوم کرده است.

جنرال وزیری، سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که ۹ نفر از طرف محکمه بی‌گناه شناخته شد و دادستان مؤظف، به دلیل نبود شواهد و دلایل کافی، هشت تن را از دعوای خود انصراف داده است.

از سوی دیگر، بر اساس فیصلۀ این محکمه، ۳ افسر قول اردوی ۲۰۹ شاهین به دلیل این که در جلسه حضور نیافته بودند، مورد پیگرد قضایی قرار داد.

در اول ماه ثور امسال ده مهاجم که لباس ارتش را به تن داشتند، بر طعام‌خانه و مسجد قول اردوی ۲۰۹ شاهین یورش بردند که بر اساس ارقام وزارت دفاع، در آن حمله ۱۳۵ تن جان باختند و ۶۴ تن دیگر زخمی شدند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟