چندین روستا در کندز به طالبان واگذار شد

  • انتشار: ۵ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 27221

مقامات در ولایت کندز می گویند که نیروهای امنیتی کشور بنابر ضعف مسئولان امنیتی ارشد کشور 13 روستایی را که به تازگی از کنترل طالبان خارج کرده بود، دوباره به این گروه واگذار کرده اند.

شورای ولایتی کندز می‌گوید که نظامیان کشور 13 روستای راهبردی شمال‌شرق، مرکز این ولایت را بدون درگیری به طالبان واگذار کرده‌اند. این روستاها به تاز‌گی به کنترل نیروهای امنیتی درآمده بود.

امرالدین ولی، رییس شورای ولایتی کندز می‌گوید که نیروهای امنیتی با تحمل مشکلات بسیار این مناطق را از حضور طالبان پاک کردند و در نتیجۀ این عملیات، صدها خانواده آواره شدند، اما بنابر ضعف و ناتوانی مسؤولان ارشد محلیِ این ولایت، طالبان دوباره به این مناطق برگشتند.

رییس شورای ولایتی کندز می‌افزاید که باشند‌گان بومی روستاهای شمال‌شرقی مناطق حضرت سلطان، عرب‌ها، اورتبلاقی‌ها، چبرمه، ایشان‌ها و چندین روستای دیگر آماده بودند در چوکات نیروهای خیزش مردمی، این مناطق را از حملۀ طالبان حفظ کنند، اما این خواست‌ها بی‌پاسخ ماند.

احمدجاوید سلیم، سخنگوی نیروهای کوماندو می‌گوید که پس از 14 روز عملیات و پاکسازیِ 13 روستای شمال‌شرق شهر کندز، در نتیجۀ فیصلۀ شورای نظامی این ولایت، نیروهای کامندو از این منطقه خارج شدند و حکومت محلی تا دقایق پایانی، حاضر نشد به خاطر حفظ این ساحات نیرو بفرستد.

آقای سلیم می‌گوید که وظیفۀ کوماندوها پاکسازی مناطق از وجود طالبان است و دیگر نیروها مسؤولیت حفظ مناطق را دارند، اما هنگام خروج از منطقه، هیچ نیرویی برای حفاظت از منطقه نبود.

یک منبع از دفتر والی کندز نیز که نخواست نامش فاش شود، می‌گوید، عدم مسؤولیت‌پذیری ارتش و پولیس به خاطر حفظ این مناطق، سبب بازگشت طالبان شده است.

اما فرماندهی پولیس کندز این اتهام‌ها را رد می‌کند و می‌گوید، خروج نیروهای نظامی از این منطقه، به معنای ضعف و ناتوانی نیروهای امنیتی نیست. عبدالحمید حمیدی، فرمانده پولیس کندز خروج از منطقه را جزء عملیات می‌داند و می‌گوید که نبرد تا نابودی آخرین فرد مخالفان ادامه خواهد داشت.

فرمانده پولیس کندز می‌افزاید که در این عملیات بیش از 40 طالب کشته و بیش از 50 تن دیگر زخمی شده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که نیروهای امنیتی در این نبرد 14 روزه شکست خورده و از آغاز تا پایان این نبردها، طالبان 8 کشته و 5 زخمی داشته‌اند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟