چندین تن میوه در میدان هوایی کابل فاسد شده است

  • انتشار: ۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 27779

با اینکه چندی قبل خبرهایی مبنی بر ایجاد یک دهلیز هوایی بین افغانستان و هند برای ترانزیت کالا در رسانه ها به نشر رسید، اما اکنون گزارش هایی به نشر رسیده است که نشان می دهد، حدود ده تن میوه در میدان هوایی کابل فاسد شده است.

به گزارش یک، اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید هواپیمای شرکت هندی به وقت و زمان معین به فرودگاه کابل نشست نمی‌کند و روند انتقال مواد صادراتی از دهلیز هوایی به هند، با مشکل برخورده است.

یکی از خوشبینی‌های چند هفته پسین در شگوفایی بازرگانی کشور، امروز با نگرانی همراه است و اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، این مشکل سبب شده که بیش از ده تن میوه بازرگانان در فرودگاه کابل فاسد شود.

پس از دو بار پرواز” کارگو” انتقال میوه‌های کشور از راه هوا متوقف شده است.

برخی بازرگانان انتقاد گفته اندکه این شرکت به وقت معین فرآورده‌های شان را انتقال نمی‌دهد و این کار سبب شده است که میوه‌های صادراتی کشور در فرودگاه کابل فاسد شود.

رییس تجارتی اتاق تجارت و صنایع از دولت خواسته است که مشکل صادرات کشور از راه هوا را حل کند.

خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع کشور در این مورد گفته است: “کمپنی که با آن قرار داد شده است در وقت معینه‌اش نه رسیده است و دو پرواز لغو شده است. هم‌چنان کمی بی اعتمادی بین سکتور خصوصی و دولت به وجود آمده است و یک تعدا تاجران متضرر شده اند.”

میوه‌های صادراتی کشور از راه هوا به هند با یارانه یا “سبسایدی” دولت انتقال می‌یابد. حکومت وحدت ملی در هر کیلو نزدیک به شصت سنت دالر یارانه می پردازد.

شرکت هوانوردی آریانا، هواپیمای هندی را “چارتر” کرده تا میوه‌های صادراتی کشور را به هند انتقال دهد.

عبدالعلی فروغ، رییس تجارتی شرکت هوانوردی آریانا گفته است که هواپیمای هندی در اختیارشان نیست و به همین دلیل گهگاهی تقسیم اوقات پرواز تغییر می‌کند.

او گفت: “هواپیما در افغانستان نیست و بیرون از افغانستان است و آنان از خود برنامه و تقسیم اوقات دارند. آنان تاریخی را به ما تعین می‌کنند که با شرایط اینجا فرق می‌کند.”

در یک ماه گذشته شرکت هندی تنها یک بار از فرودگاه کابل و یک بار از فرودگاه قندهار فرآورده‌های باغداری کشور را به هند انتقال داده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟