چرا «ISI» از افغانستان آرام می ترسد؟

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: محمد حسین جعفریان
  • شناسه مطلب: 1809

شاید بسیاری از حرفه ای ترین کارشناسان امنیتی دنیا هم در تخمین توانای سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان به خطا بروند .
« ISI » بی تردید یکی از پیچیده ترین و مخوف ترین سازمان های جهان است .
این سازمان در سال 2013 به عنوان بهترین سرویس اطلاعاتی جهان شناخته شد. براساس قوانین پاکستان نظیر تمام سرویسهای امنیتی برای این سازمان نیز وظایفی تعریف شده و اما به راستی وظیفه اصلی «ISI» چیست و چرا تا این درجه رشد کرده و مهم است؟ آیا عملکرد آن به پاکستان محدود است و اگر نه در بخشهایی از منطقه و جهان چرا دخالت می‌کند؟ کمابیش همزمان با استقلال پاکستان این نهاد امنیتی هم متولد شد، اما فراز و فرودهایی داشت. پس از جدا شدن بنگلادش از پاکستان، «ISI» بشدت تضعیف شد، اما در سالهای به قدرت رسیدن ذوالفقار علی بوتو که اندیشه هایی بسیار بنیادگرایانه داشت این سازمان پروبال بسیاری گرفت و سران آن برای اهدافی فراتر از پاکستان تربیت شدند.

با حمله روسها به افغانستان، این سرویس اطلاعاتی نقش کلیدی مهمی در منطقه یافت. آنها در واقع مجری نقشه های سرویسهای غربی و عربی برای حضور در افغانستان و تربیت مبارزان افغانستانی بودند. این وضعیت، پول و امکانات وسیعی را برای آنها به ارمغان آورد و بشدت موجب توسعه آن شد.

امروز همه می‌دانند که پاکستان را عملاً «ISI» اداره می‌کند. رئیسان جمهور و دیگر مقامها می‌روند و می آیند، اما در ترکیب این سازمان، خدشه ای ایجاد نمی‌شود. این ادعا نه به معنای اداره سیاسی پاکستان، که حتی اداره اقتصادی این کشور نیز عملاً در دستان این نهاد امنیتی است. امروز همه واقف هستند که اطلاعات ارتش پاکستان به نیابت از کشورهای غربی و عربی بسیاری از عملیاتها را در افغانستان و مهمتر از آن در مرزهای غربی خود علیه ایران انجام می‌دهد. آنها دشمنی خاصی با این دو همسایه خود ندارند، اما از این راه درآمد هنگفت و سرشاری دارند که نمی توانند از آن بگذرند. در واقع این پول است که زیرساختهای بودجه این کشور را سامان می‌دهد. با این وصف، وجود یک افغانستان آرام برای «ISI» یک سم مهلک است، زیرا دیگر کسی به آنها برای حضور و اطلاعات آنجا پول نمی دهد. اگر جنگی در افغانستان نباشد آمریکا و متحدانش برای انتقال نیرو و تجهیزات به خاک و نیروی پاکستانی‌ها نیازی ندارند و میلیاردها دلار درآمد اسلام آباد نابود می‌شود.

وظیفه  روشن نگه داشتن این آتش و به واقع فعال ماندن این دستگاه چاپ اسکناس برعهده این سرویس امنیتی است که با حمایت از تروریستها و تجهیز و بازی موش و گربه با آنها تا امروز تداوم داشته است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟