پیوند مقاومت در مرز عراق و سوریه

  • انتشار: ۲۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25598

منابع خبری گزارش دادند نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان با پیشروی در شمال گذرگاه مرزی تنف به مرز عراق رسیدند. نیروهای حشدالشعبی پیش از این به این نقطه رسیده بودند. این برای اولین بار است که نیروهای مقاومت، کنترل مرزی عراق و سوریه را در طول چند سال گذشته به دست می گیرند.

طی چند هفته گذشته نیروهای حشدالشعبی از سمت عراق و نیروهای سوری از سمت سوریه عملیات گسترده ای را در دو سوی مرزهای دو کشور آغاز کرده اند. تنها در طول دو هفته نیروهای سوری و متحدانش موفق شده اند بیش از 20 هزار متر مربع از مناطق شرقی سوریه را از کنترل داعش خارج کنند.

با این موفقیت، علاوه بر اینکه مسیر تدرکاتی داعش در مرز سوریه و عراق قطع می شود تلاش آمریکایی ها برای جدا کردن نیروهای سوری و عراقی(خط ارتباطی بغداد – دمشق)  نیز ناکام می ماند. آمریکایی ها حدود یک سال است گذرگاه مرزی تنف را به کنترل خود در آورده اند. این گذرگاه در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن قرار دارد و در مسیری قرار گرفته که بغداد را به دمشق وصل می کند و به همین دلیل از اهیمت راهبری حیاتی برخودار است. مقامات آمریکایی می گویند هدف آنها از اشغال این منطقه، انجام حملاتی علیه داعش است اما هدف واقعی واشنگتن ایجاد منطقه حائل در مرز عراق و سوریه است تا مانع از دسترسی زمینی بغداد، دمشق و بیروت شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟