پیمان نامه بی مصرف

  • انتشار: ۲۴ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیدیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 47448

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین که خود، با حمایت آمریکا سیزده سال در سمت ریاست جمهوری قرار گرفت، در آخرین سال حضورش در ارگ ریاست جمهوری، از امضای پیمان امنیتی با آمریکا سر باز زد و این پیمان را خیانت به منافع ملی افغانستان دانست.

اما رئیس جمهور اشرف غنی، تنها یک روز پس از تحویل گرفتن رسمی قدرت، به حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود دستور داد تا پیمان امنیتی با آمریکا را به امضا برساند و پارلمان نیز بلافاصله، این پیمان را تایید کرد.

بر اساس پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان، آمریکا متعهد شد تا به ازای ده سال حضور نظامی در افغانستان، و در اختیار داشتن چندین پایگاه نظامی و کنترل فضای هوایی افغانستان، به افزایش ظرفیت نیروهای امنیتی افغانستانی در جهت تامین امنیت کمک کند.

مبارزه با گروه های تروریستی از جمله طالبان، واگذاری ابزارهای مدرن و تامین تسلیحات مورد نیاز ارتش افغانستان در کنار آموزش نیروهای نظامی افغانستانی، بخشی از تعهدات آمریکا در این پیمان بود.

اکنون چهار سال از امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا گذشته است و علاوه بر اینکه بخش زیادی از مناطق مختلف افغانستان به تصرف طالبان و داعش در آمده، هفته ای نیست که در عملیات انتحاری گروههای تروریستی، صدها نفر به خاک و خون کشیده نشوند.

شرایط امنیتی افغانستان پس از امضای پیمان به آمریکا، به مراتب خراب تر شده و گروههای تروریستی، در بهترین شرایط خود قرار دارند.

این در حالی است که آمریکا در همین روزها، مشغول انجام دور دوم مذاکرات مستقیم خود با طالبان است و زمزمه هایی مبنی بر موافقت آمریکا، با حضور طالبان در حکومت، بر سر زبانهاست.

بدتر شدن اوضاع امنیتی و بی توجهی آمریکا نسبت به تعهداتی که در پیمان امنیتی آن را امضا کرده، در کنار مذاکرات آمریکا با طالبان، بیانگر خیانت بزرگ و آشکار آمریکا به ملت افغانستان است.

پارلمان افغانستان در جلسه روز پنجشنبه خود، خواستار بازنگری در پیمان امنیتی مذکور شد.

خیانت آمریکا به مردم افغانستان و عدم توجه به تعهداتی که در پیمان امنیتی آن را امضا کرده به حدی واضح است که حتی نمایندگان طرفدار آمریکا در پارلمان هم نتوانسته اند رای به عدم بازنگری این پیمان بدهند.

مجلس شورای ملی افغانستان به زودی، تلاش خواهد کرد تا این پیمان را باز دیگر، مورد ارزیابی قرار دهد. اما به احتمال زیاد، باز دیگر، دلالان سیاسی برای خرید رای نمایندگان، وارد عرصه خواهند شد و این پیمان نامه بی مصرف را که جز زیان، حاصل دیگری برای مردم افغانستان نداشته، تایید خواهند کرد.

رها شدن از شر، فتنه های آمریکا، نیازمند یک رستاخیز عمومی توسط ملت و مردم افغانستان است.

 

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟