پیش شرط های جدید حکمتیار برای توافقنامه صلح با حکومت

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 13655
حکمتیار

یکی از اعضای هیأت اعزامی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به کابل، می‌گوید که تمام موارد اختلافی بین این حزب و حکومت حل شده، اما آنان ۳ پیش‌شرط جدید به فهرست خواست‌هایشان افزوده‌اند.

انجینیر گل‌رحیم‌ گلزی عضو کمیته اجرایی حزب اسلامی می‌گوید که این حزب و حکومت روی تفاهم‌نامه صلح به توافق رسیده‌اند، اما چند پیش‌شرط «ضمیمه‌ای و غیر الزامی» به آن اضافه کرده‌اند.

تهیه برنامه‌ریزی خروج نیروهای خارجی از کشور و نامگذاری «جمهوری اسلامی افغانستان» به‌جای «حکومت وحدت ملی» از جمله ۲ شرط نخست هستند و اطلاعات درباره شرط سوم تاکنون در دسترس آنان قرار نگرفته است.

نماینده کمیته اجرایی حزب اسلامی می‌افزاید که این پیش‌شرط‌ ها در متن تفاهم‌نامه وجود ندارند و احتمال دارد که روی‌شان بحث شود.

سلام‌وطندار نوشت:حزب اسلامی پیش از این ۲ هیأت دیگر نیز به کابل اعزام کرده بود.

گل‌رحیم گلزی درباره آمدن رهبر حزب اسلامی می‌گوید که پس از حذف نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا و تخصیص مکانی برای سکونت وی وارد کابل خواهد شد.

عطاءالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح می‌گوید که درباره پیش‌شرط‌های هیأت حزب اسلامی به کابل اطلاعاتی دارند، اما تاکنون رسماً این پیش‌شرط‌ ها با آنان در میان گذاشته نشده است.

حدود ۲ ماه پیش یک تفاهم‌نامه با پادرمیانی شورای عالی صلح بین حزب اسلامی و حکومت آماده و به گلبدین حکمتیار فرستاده شد. گفته می‌شود که این تفاهم‌نامه از سوی رهبر حزب اسلامی پذیرفته شده و هیأت تازه هم برای پیشبرد گفت‌وگوهای بیشتر به کابل آمده است.

پیش از این ۲ هیأت دیگر حزب اسلامی نیز به کابل آمده بود، ظاهراً این رفت‌وآمدها ثمربخش بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟