پیام های ترور قهرمان

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثانتخاباتتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 48878

جبار قهرمان، که روز گذشته در استان هلمند در جنوب افغانستان به قتل رسید، نهمین نامزد ورود به پارلمان افغانستان بود که قبل از برگزاری انتخابات کشته شد.
قهرمان، که یکی از نامزد های مطرح این دوره از انتخابات شمرده می شد، در دور قبلی نیز به عنوان نماینده مردم هلمند، در پارلمان حضور داشت. او از برجسته ترین ژنرال های حکومت کمونیستی افغانستان بود که مدیریت جنگ با مجاهدین در بخش های زیادی از استان های جنوبی افغانستان را در اختیار داشت. از این منظر می توان او را همسنگ ژنرال دوستم در شمال افغانستان برشمرد.
اقای قهرمان در چند سال گذشته تلاش کرد با راه اندازی حزب «وطن»، بقایای اعضای حزب دموکراتیک خلق افغانستان را که پس از سقوط حکومت دکتر نجیب الله از هم پاشیده بود، گرد اورد و در این راه نسبتا موفق هم بود.
او همچنین دو سال پیش به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان ماموریت پیدا کرد که به وضعیت وخیم جنگی در استان هلمند سرو سامانی بدهد که در این ماموریت موفقیت چندانی نداشت.
سوابق کاری جبار قهرمان و تلاشهای اخیر او در انسجام بخشی به اعضای حکومت کمونیستی، او را به چهره ای شاخص تبدیل کرده بود و به نظر می آمد که برای ورود به پارلمان نیز از شانس بالایی برخوردار بود.
طالبان روز گذشته مسئولیت ترور او را به عهده گرفتند.
ترور او توسط طالبان و نحوه ترور او (جاگذاری مواد منفجزه در صندلی محل کار اقای قهرمان در همسایگی والی هلمند) میتواند حاوی چند پیام باشد:
اول اینکه طالبان با بهره گیری از توان نفوذ بالای خود، امکان ایجاد اختلال در پروسه رای گیری و انتخابات را دارند و برای به هم زدن روند انتخابات می توانند از عوامل نفوذی خود بهره ببرند.
دوم اینکه طالبان تلاش می کنند خود را کماکان جریانی اعتقاد محور نشان دهند که وابستگی چندانی به کشورهایی که متهم به حمایت از طالبان هستند ندارند. چه اینکه برخی تصور می کنند اقای قهرمان به دلیل سوابق کمونیستی خود، می تواند از چهره های نزدیک به روسیه محسوب شود و طالبان اگر وابستکی به روسیه داشته باشد، علی القاعده نباید چنین چهره هایی را به قتل برساند.
سوم اینکه طالبان برای امتیاز گیری از آمریکا در مذاکرات، نیازمند اهرم فشار است. ترور افراد تاثیرگذار میتواند در قدرت نمایی طالبان تاثیر زیادی داشته باشد.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟