پولیس ترکیه تحقیقات در مورد قتل سعید کریمیان مدیر شبکه تلویزیونی جم را آغاز کرده است

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 21548

بعد از ترور سعید کریمیان فعال رسانه ای ایرانی الاصل که مدیر شبکه فارسی زبان جم بود، اکنون پولیس ترکیه می گوید؛ تحقیقات درباره قتل سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جِم ( GEM TV) را آغاز کرد.

موتر حامل آقای کریمیان و یک تاجر کویتی همراهش در استانبول ترکیه هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت. هردو سرنشین ایم موتر به ضرب گلوله مهاجمان نقاب‌پوش کشته شدند.

خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، گزارش داده است که مهاجمان، موتر خود را در منطقه کمربورغاز استانبول آتش زده و گریخته‌اند. به گزارش این خبرگزاری آقای کریمیان در محل حادثه کشته شده و همراهش در شفاخانه ای درگذشته است.

کنسولگری کویت در استانبول تایید کرده است که همراه آقای کریمیان، محمد متعب شلاحی، یک تاجر کویتی بوده است. آنطور که کنسولگری کویت گفته، سه گلوله به شکم محمد متعب شلاحی اصابت کرده و او در شفاخانه درگذشته است، اما به سعید کریمیان ۲۷ گلوله اصابت کرده و در محل حمله کشته شده است.

شوکرو گنج، شهردار منطقه ساری‌یر به رسانه گفته است که بر اساس تحقیقات اولیه “انگیزه مهاجمان مسایل مالی” بوده است. با این حال هنوز پولیس اطلاعات بیشتری درباره این حادثه منتشر نکرده است.

آقای کریمیان ۴۵ ساله بود و به گفته رسانه‌های ترکیه “شهروند بریتانیا” بوده است. وزارت خارجه بریتانیا هنوز درباره وضعیت شهروندی یا اقامتی آقای کریمیان اظهار نظر نکرده است.

شبکه جم، در صفحه فیسبوک خود ویدئویی منتشر کرد که در آن سوء قصد به آقای کریمیان را “حمله تروریستی” خواند و گفت “گروه تلویزیونی جم به احترام درگذشت پایه‌گذار خود سه روز سوگوار خواهد بود و پس از آن برنامه‌های خود را در تمام شبکه‌ها به روال عادی ادامه خواهد داد.”

اما بعضی از رسانه های از همکاری سرویس های امنیتی برای ترور سعید کریمیان فعال رسانه ای ایرانی در ترکیه خبر می دهند.

این رسانه ها می گویند؛ سعید کریمیان که با تشویق پدر و مادرش به عضویت سازمان مجاهدین خلق ایران در آمده بود ، در بخش رسانه ای آن سازمان در کشور عراق  فعالیت خود را آغاز کرد .

استعداد کریمیان در کار رسانه و تبلیغات موجب شد تا وی مراحل رشد سازمانی را در صدای ایران به سرعت طی کند.

پس از مدتی کریمیان با شخصی به نام غلامرضا فراهانی آشنا می شود که با همکاری سازمان مجاهدین خلق ایران و حمایت سرویس اطلاعات ترکیه شبکه رسمی GEM TV را در سال 2006 تاسیس و راه اندازی می کند.

گفته میشود با قدرت گرفتن شبکه جم تی وی و غرور مدیر 48 ساله آن، اختلافات او با سازمان مجاهدین خلق در امور تخصصی و هنری و حتی چگونگی مدیریت مجموعه جم تی وی ایجاد گردید .
برخی منابع مدعی هستتد که سعید کریمیان از طریق یکی از خویشاوندان خود طعمه سرویس اطلاعات و امنیت ایران گردید و مجبور شد گزارش هایی از هنرمندان مرتبط، سرپل های رسانه ای معارضین ایران در خارج از کشور، فعالان اقتصادی همکار با این شبکه و حتی ایرانیان خارج از کشور مخالف دولت ایران را در اختیار سرویس اطلاعات ایران قرار دهد .

آنچه واضح است، سعید کریمیان در یک منظقه نظامی مورد هدف قرار می گیرد وضارب با خیالی آسوده 27 گلوله به وی شلیک کرده و بعد از مطمئن شدن از مرگ وی موتر جیپ خود را کمی دورتر از محل وقوع حادثه به آتش می کشند تا از تحقیقات احتمالی پولیس در امان باشند .

خونسردی ضاربان سعید کریمیان این شائبه را در ذهن برخی ایجاد کرده که سازمان مجاهدین خلق ایران با اطلاع از ارتباط نامبرده با سرویس های امنیتی ایران و در هماهنگی با سرویس های امنیتی ترک، به این ترور دست زده باشند.

گروه شبکه‌های تلویزیونی جم بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی را شامل می‌شود که بیشتر آنها به زبان فارسی است و برخی از آنها هم به زبان‌های کردی، ترکی و عربی در طول شبانه روز نشر می شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟