پس از شش سال، «تاریخ مرگ» ملا عمر تایید شد

  • انتشار: ۵ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 58819

طالبان با انتشار یک عکس از ملامحمد عمر اعلام کردند که وی شش سال پیش در تاریخ ۴ ثور ۱۳۹۲ خورشیدی درگذشته است.

به نقل از بی بی سی؛ در تارنما این گروه برای اولین‌بار تاریخ دقیق درگذشت ملاعمر ذکر شده و علت آن، قضای الهی خوانده شده است.
مرگ ملاعمر در ۶ سرطان ۱۳۹۴ فاش شد و گفته شد که او دو سال پیش از آن درگذشته است؛ در حالی که در این دو سال در روزهای عید فطر و عید قربان همچنان پیام‌هایی از طرف او نشر می‌شد.
منابع طالبان هیچ‌گاه جزئیات درگذشت بنیان‌گذار خود را تایید نکردند و در اعلامیه تازه نیز محل درگذشت او ذکر نشده است.
فاش شدن مرگ مشکوک ملا عمر در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) موجب شد مذاکرات مستقیم نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان که در پاکستان در جریان بود، به هم بخورد.
همچنین مرگ او سبب شایعات گسترده در مورد ساختار رهبری و عملیاتی طالبان شد و حتی استعفای طیب آقا، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر را در پی داشت که در زمان حاکمیت این گروه در دهه ۱۹۹۰ به عنوان منشی و فرد نزدیک با ملاعمر شناخته می‌شد.
ملا محمدعمر در زمان رهبری طالبان چهره مرموزی بود که عکسی از او دیده نشده بود و پس از سرنگونی این گروه در حمله آمریکا در اکتبر سال ۲۰۰۱ ناپدید شد. محل اختفای ملاعمر هیچ گاه روشن نشده است.
او خود را امیرالمومنین و حکومتش را امارت اسلامی طالبان در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان اعلام کرده بود. برخی از بنیادگرایان شناخته شده مانند اسامه بن‌لادن رهبر سابق و ایمن الظواهری، رهبر کنونی شبکه القاعده نیز با او “بیعت” کرده بودند.


نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟