پرویز مشرف: آمریکا در افغانستان شکست خورده است

  • انتشار: ۲۷ عقرب ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 842
پرویز مشرف

«پرویز مشرف» رییس جمهوری پیشین پاکستان گفت: گرچه آمریکا توانست از نظر نظامی دستاوردهایی را در افغانستان کسب کند، اما هرگز نتوانست به یک پیروزی سیاسی در این کشور دست یابد.

به گزارش ایرنا، این ژنرال بازنشسته و رییس جمهوری پیشین پاکستان که ریاست دولت این کشور را در زمان حملات 11 سپتامبر و رویدادهای پس از آن به عهده داشت، در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: من هنوز هم معتقدم اقدام دولت پاکستان در همپیمان شدن با آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 برای جنگ علیه تروریسم، اقدام درستی بود، اما آمریکا در ادامه این مسیر مرتکب اشتباهاتی شد.

مشرف با اشاره تلویحی به اینکه تا زمان حضور نیروهای بیگانه، روند صلح در افغانستان به نتیجه نخواهد رسید، گفت: اگر زمانی نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا، افغانستان را ترک کنند، آن وقت پاکستان می تواند نقشی حیاتی در روند صلح افغانستان ایفا کند.

با وجود اینکه صحبت های زیادی بین رییس جمهوری کشورمان با مقامات عالی پاکستان  در جریان سفر اخیر «محمد اشرف غنی» به اسلام آباد برای تقویت همکاری و تلاش دو کشور برای به نتیجه رساندن روند صلح در افغانستان انجام شد، اما «مشرف» معتقد است پاکستان فقط پس از خروج نیروهای بیگانه از افغانستان می تواند در زمینه کمک به صلح افغانستان کمک کند.

این ژنرال بازنشسته 71 ساله همچنین نسبت به خطری که به گفته وی از ناحیه نفوذ هند در افغانستان، پاکستان را تهدید می کند هشدار داد و گفت: بعد از آنکه نیروهای بیگانه غربی، افغانستان را ترک کنند، نفوذ و حضور هند در افغانستان می تواند برای پاکستان و منطقه خطرناک باشد.

مشرف که توانست در سال 1999 میلادی در جریان کودتایی آرام، قدرت سیاسی و اجرایی کشور را که آن زمان هم مانند امروز، در اختیار «محمد نواز شریف» بود، تصاحب کند، گفت: تتیجه حضور و نفوذ هند در افغانستان، به ضرر پاکستان خواهد بود و هند به دنبال ایجاد یک افغانستان «ضد پاکستان» است.

رییس جمهوری پیشین پاکستان که به دلیل داشتن چند پرونده قضایی سنگین در کراچی در حبس خانگی به سر می برد، تاکید کرد: اگر هند بخواهد از عوامل قومی و قبیله ای در افغانستان علیه پاکستان استفاده کند، آن وقت پاکستان نیز متقابلا از عوامل خود در افغانستان که همان پشتون ها هستند، استفاده خواهد کرد.
وی هشدار داد: این روند می تواند به وقوع یک جنگ نیابتی میان هند و پاکستان در خاک افغانستان منجر شود که دو طرف باید از آن اجتناب کنند.

مشرف، هند را به حمایت از جدایی طلبان ایالت بلوچستان پاکستان متهم کرد و گفت: هند با ایجاد اردوگاه های آموزشی در جنوب افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان، حمایت از جدایی طلبان بلوچ و ضربه زدن به پاکستان را دنبال می کند.

رییس جمهوری پیشین پاکستان در اظهار نظری در باره اعتراض های جاری علیه دولت کنونی پاکستان و برگزاری تجمع ها و تظاهرات در خیابان های اسلام آباد گفت: به نظر من مردم پاکستان به شدت خواستار تغییرات و اصلاحاتی در این کشور هستند و در این تردیدی نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟