پروسه کابل از اواسط ماه جوزا با هدف کشاندن طالبان به میز مذاکره در کابل آغاز می شود

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 22756

قرار است که بزودی پروسه کابل با هدف پایان‌دادن جنگ و کشاندن طالبان به پای میز مذاکره در همکاری با کشورهای منطقه و جامعه‌جهانی در ماه آینده در کابل آغاز شود.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای گفته است که محمد اشرف غنی رییس جمهور شام روز گذشته با برخی سفرای خارجی و اعضای کوردیپلماتیک مقیم کابل در ارگ ملاقات کرد و روی “پروسه کابل” که قرار است در ماه آینده طی کنفرانسِ در کابل آغازگردد، بحث و تبادل نظر نمود.

اشرف ‌غنی رییس‌جمهور کشور، اعلام رهبری پروسه کابل را خود دولت افغانستان به عهده دارد. رییس‌جمهور غنی می‌گوید: «رهبری پروسه کابل را افغانستان عهده‌‌دار خواهد بود که طی آن تهداب صلح با طالبان و سایر گروه‌های مخالف گذاشته خواهد شد.»

اشرف ‌غنی با اشاره به این‌که افغانستان هم اکنون با تروریزمی مواجه است که نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی دارد، افزود که پروسه کابل نباید تشریفاتی باشد بلکه برای تامین صلح و ثبات دایمی تعهدات واضح داشته باشد. رییس‌جمهور افزود که هدف از پروسه کابل این است که در راستای مبارزه با تروریسم به اجماع و توافق واحد رسیده شود.

وی تصریح کرد که تأمین صلح و ثبات در افغانستان بستگی به تأمین ثبات در منطقه دارد و محور پروسه کابل، تأمین صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد. وی افزود که این پروسه تعهدات صلح و ثبات دائمی را در افغانستان به همراه خواهد داشت.

رییس‌جمهور کشور گفت که رهبری پروسه کابل را افغانستان عهده‌دار خواهد بود که طی آن تهداب صلح با طالبان و سایر گروه‌های مخالف گذاشته خواهد شد. وی افزود که افغانستان هم‌اکنون با تروریسمی مواجه‌است که نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی در آن به‌وجود آمده‌است.

رییس‌جمهور غنی می‌گوید که پروسه کابل یک ابتکار جدید می‌باشد که حکومت افغانستان برای پایان‌دادن به جنگ در همکاری با کشورهای منطقه و جامعه‌ جهانی، گام‌های عملی بر می‌دارد. به گفته او، افغانستان قربانی جنگ اعلام‌ناشده است و در آن از عناصر غیر دولتی استفاده می‌شود.

رییس‌جمهور گفته است: «پروسه صلح بی‌خطر نیست و دولتی که خطرات را در این زمینه متقبل می‌گردد در روند صلح جایگاه با اعتبار پیدا می‌کند. چیزی را که ما می‌خواهیم به دست‌ آوریم آسان نیست و ممکن برخی مشکلات را با خود داشته باشد.»

در نشست پروسه کابل، تهدیدات مشترک امنیتی‌ که افغانستان، منطقه و جهان با آن مواجه است، مورد بحث قرار می‌گیرد و روی جستجوی راه‌حل‌ها و ترسیم میکانیزم همکاری با طرف‌های ذی‌دخل، رفع تهدیدات از طریق ابزار سیاسی و نظامی و هم‌چنین جلب همکاری‌ها و ایفای نقش موثر شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی افغانستان جهت رسیدن به صلح مشوره می‌شود.

این در حالیست که پیش از این طالبان با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود، هرگز به مذاکرات صلح با دولت افغانستان حاضر نمی شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟