پاکستان می خواهد مرزهایش با افغانستان را محصور کند

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 14127

یک مقام بلند پایه پاکستانی گفته است این کشور در صدد محصور کردن مرزهایش با افغانستان است، قرار است این پروژه بعد از ساختن تاسیسات مرزی بین دو کشور، ایجاد گردد.

طارق فاطمی، یک مقام ارشد کابینه پاکستان در امور خارجی، روز سه شنبه در اسلام آباد با ذکر این مطلب گفت که ” میکانیزم اداره سرحدات” در حال تطبیق شدن است.

ایجاد ساختمان ها در امتداد مرز با افغانستان، دلیل عمدۀ درگیری مرگبار میان نیرو های امنیتی دو کشور در تورخم بود که به کشیدگی روابط میان کابل و اسلام آباد انجامید.

طارق فاطمی گفت که وضعیت بین دو کشور بعد از ملاقات اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با ممنون حسین، همتای پاکستانی اش در حاشیه کنفرانس منطقوی در ازبکستان، بهتر شده است.

فاطمی گفت صرف نظر از آنچه که ممکن در گذشته شده و یا نشده، پاکستان دیگر در امور داخلی افغانستان دخالت نخواهد کرد.

آقای فاطمی تاکید می ورزد که هدف ایجاد ساختمان ها در امتداد مرز، مسدود ساختن آن ساحات نبوده بلکه تلاش برای منظم ساختن و ثبت تمام تردد ها از دو جانب مرز بین دو کشور همسایه است تا امنیت و مصئونیت أفغانستان و پاکستان، تامین گردد.

آقای فاطمی عدم موجودیت یک مرز به خوبی تعریف شده را “ریشه بسیاری از مشکلات بین دو کشور” عنوان کرده است.

پاکستان در حال اعمار چند پوسته تفتیش در نقاط مختلف سرحد ۲۶۰۰ کیلومتری با افغانستان است. اما اقدامات در گذرگاه تورخم در ماه جاری منجر به درگیری های مرگبار بین نیرو های امنیتی دو کشور شد.

فاطمی همچنان گفت که پاکستان از جامعه بین المللی خواهان مساعدت برای برگشت بیش از سه ملیون افغان مقیم پاکستان به کشورش شان شده است.

مقامات افغان به کرات، پاکستان را به حمایت از گروه های مخالف مسلح حکومت آن کشور و انجام جنگ نیابتی در داخل قلمرو افغانستان متهم کرده که توسط اسلام اباد رد شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟