پاکستان :طالبان افغانستان همچنان حاضر به صلح با دولت کابل نیست

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 13088

مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی تنها سه روز پس از برگزاری دور پنجم نشست گروه چهارجانبه برای فراهم کردن زمینه گفت و گوهای صلح میان طالبان افغان و دولت کابل، اذعان کرد که برغم تمام تلاش های گروه چهارجانبه، طالبان تا کنون پاسخ مثبت برای حضور در گفت و گوهای صلح نداده است.

‘سرتاج عزیز’ روز شنبه با حضور در نشستی با عنوان پنجمین دور گفت و گوهای دوجانبه افغانستان و پاکستان که به میزبانی “موسسه منطقه ای صلح”  در اسلام آباد برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های گروه چهارجانبه برای کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح بین دولت کابل و طالبان افغانستان ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد پاکستان تمام تلاش خود را برای کمک به تحقق این روند بکار گرفته است و از هیچ تلاشی در این مسیر کوتاهی نمی کند.

این درحالی است که دولت افغانستان، پاکستان را متهم به عدم صداقت در تلاش برای کمک به روند مذاکرات صلح می داند و معتقد است که پاکستان، از امکانات و اهرم هایی که برای وادار کردن طالبان به حضور در پای میز مذاکرات صلح دارد، استفاده نمی کند.

سرتاج عزیز در این نشست برخی چالش هایی که افغانستان در سال های اخیر با آن مواجه بوده و این کشور را در موقعیت ناامنی و بی ثباتی امروزی قرار داده، اشاره کرد و گفت: تداوم بی ثباتی های سیاسی در افغانستان موجب دخالت نظامی بیگانگان بعد از حملات یازده سپتامبر سال 2011 به این کشور شد و این امر باعث شد تا گروه های شبه نظامی مختلف در پاکستان ایجاد شوند و امنیت و آرامش را از این کشور سلب کنند.

وی همچنین به اعلام خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان افغانستان در تابستان گذشته اشاره کرد و گفت که این موضوع هم سبب شد تا روند صلح افغانستان به شدت آسیب ببیند و موجب شد که اختلاف های عمیق میان طالبان ایجاد شود.

سرتاج عزیز در ادامه، اظهارنظرهای ضدپاکستانی از سوی مقامات عالی افغانستان را یکی از موانع بر سر راه بهبود مناسبات دوجانبه افغانستان و پاکستان دانست و گفت: پاکستان همچنان به خویشتنداری و سکوت دربرابر این گونه اظهارنظرهای منفی ادامه داده است.

بسیاری از تحلیلگران می گویند که هیچ نقطه روشنی در روند مذاکرات گروه چهارجانبه برای کمک به صلح افغانستان نمی بینند و مادامی که بیگانگان در افغانستان حضور دارند و تا زمانی که فضای بی اعتمادی میان سه کشور افغانستان، پاکستان و آمریکا وجود دارد، طالبان افغانستان پای هیچ قراردادی را با عنوان ‘قرارداد صلح’ امضا نخواهد کرد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟