پاکستان به هشدار معاون ترامپ در افغانستان واکنش نشان داد

  • انتشار: ۲ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 34709

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفرش به افغانستان، به پاکستان هشدار داد از پناه دادن به گروه‌هایی که با دولت افغانستان می‌جنگند، دست بردارد. این هشدار مقام بلندپایه آمریکایی باعث شد تا پاکستان در این مورد واکنش نشان دهد.

مایک پنس پنجشنبه شب وارد کابل شد و با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان و همچنین سربازان آمریکایی در این کشور دیدار کرد.

او در جمع سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی بگرام، در شمال کابل گفت که همکاری پاکستان با آمریکا به نفع پاکستان است. وی گفت: پاکستان سال‌هاست به طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر پناه داده است اما آن دوران دیگر به سر آمده است.

معاون دونالد ترامپ هشدار چند ماه پیش رئیس جمهوری آمریکا به پاکستان را تکرار کرده و گفت: من یکبار دیگر این مسئله را تکرار می‌کنم که پاکستان در مشارکت با آمریکا خیلی چیزها به دست می‌آورد. برعکس، این کشور با پناه دادن به جنایتکاران و تروریست‌ها، خیلی چیزها را از دست خواهد داد.

بعد از این اظهارات، وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه ای گفته است “چرا نیروهای خارجی حاضر در منطقه حاضر به پاسخگویی عملکرد خود در زمینه های مختلف نیستند؟”

این بیانیه با طرح این پرسش که چه کسی باید پاسخگوی تولید و گسترش مواد مخدر و فساد در افغانستان است، می افزاید: نیروهای خارجی حاضر در منطقه باید در این خصوص پاسخگو باشند.

راهبرد تازه آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در ماه اوت گذشته اعلام شد. براساس این راهبرد، نحوه حضور نظامی آمریکا در افغانستان مشروط به اوضاع این کشور و اطمینان از پیروزی در مبارزه با تروریسم و توانایی دولت و نیروهای ملی افغانستان در حفظ ثبات و امنیت است.

با اعلام این راهبرد از پاکستان انتقاداتی بی سابقه مطرح و این کشور متهم شد که به جای همکاری واقعی با آمریکا و دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم به گروه‌های تروریستی “پناه” می‌دهد، اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند.

پنس در آستانه سال نو میلادی و ایام کریسمس برای دیدار با سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان به این کشور سفر کرده است. او بلندپایه‌ترین مقام دولت ترامپ است که تا کنون از افغانستان دیدار کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟