پاکستان اجازه استفاده از بندر واگه را به تاجران افغان نمی دهد

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 15611

پاکستان خواست افغانستان را مبنی بر بازگشایی بندر واگه رد کرده است و گفته است به تاجران افغانستانی اجازه نخواهد تا اموال خود را از این بندر وارد و یا صادر کند، مقامات پاکستانی می گویند که موافقتنامۀ تجارت و ترانزیت “اپتا”، تجارت با هندوستان شامل نیست.

وزارت خارجۀ پاکستان در اعلامیه‌ای، در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی مبنی بر داد و ستد تاجران افغان از طریق بندر واگه، گفته است، داد و ستد تاجران افغان از طریق بندر واگه شامل موافقتنامۀ موجود تجارت و ترانزیت “اپتا” میان افغانستان و پاکستان شامل نیست.

اما این وزارت گفته است که بر اساس نیت خوب آن کشور، برای صادرات میوۀ تازۀ تاجران افغان از طریق بندر واگه اجازه داده است.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه در دیدار با اوین جین‌کینس نمایندۀ ویژه بریتانیا در امور افغانستان و پاکستان در ارگ گفته است، افغانستان پس از این، کشور محاط به خشکه نیست؛ بلکه حالا برای صادرات و واردات اموال تجارتی، چندین راه ترانزیتی را دارد.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است، حکومت افغانستان از پاکستان می‌خواهد که با احترام‌گذاشتن به قراردادها و پرنسیب‌های موجود میان دو کشور، حمل‌ونقل اموال تاجران افغان را از طریق بندر واگه اجازه بدهد.

او گفت، اگر پاکستان باز هم راه را مسدود نگهدارد، افغانستان عمل مشابه انجام می‌دهد و اجازۀ صادرات اموال پاکستان را به آسیای میانه از طریق خاک افغانستان نمی‌دهد.

گفته می شود، دیدگاه رئیس جمهور غنی در مورد بندر واگه در سفرش به هندوستان، بیشتر بنیاد سیاسی دارد.

پاکستان برعلاوۀ بندر واگه، حدود بیست روز پیش گذرگاه چمن – سپین‌بولدک را نیز به روی صادرات و واردات بسته بود. اما در اعلامیه‌ای که دیشب منتشر کرده گفته است که به دلیل آتش‌زده شدن پرچم آن کشور در چمن آن گذرگاه را مسدود کرد و سپس میان دو طرف موافقه صورت گرفت که پس از این، اقدامات روی دست گرفته شود تا از تکرار چنین کاری جلوگیری شود. بر اساس همین موافقه دوباره گذرگاه چمن – سپین‌بولدک باز شد.

افغانستان و پاکستان در 28 اکتوبر سال ۲۰۱۰ میلادی، موافقتامه‌ای جدید تجارتی و ترانزیتی را امضا کردند که بر اساس آن، به هر دو کشور این امکانات میسر است تا از طریق خاک شان اموال تجارتی شان را به سایر کشورها صادر و وارد کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟