پاریس به منطقه جنگی تبدیل شد

  • انتشار: ۱۰ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 50423

 تظاهرات علیه سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد.

پلیس ضد شورش فرانسه با پرتاب گاز اشک‌آور، نارنجک‌های بی‌حس‌کننده و توپ‌های پرفشار آب به سمت معترضان به سیاست‌های اقتصادی مکرون موسوم به «جلیقه زردها» که سعی داشتند وارد بلوار شانزلیزه و مسیر منتهی به کاخ الیزه شوند، آنها را متفرق کرد و کنترل بلوار شانزلیزه را به دست گرفت.

چند صد عضو جنبش جلیقه زردها با تجمع در نزدیکی بنای تاریخی «طاق پیروزی» ضمن خواندن سرود ملی فرانسه، شعار «مکرون استعفا بده» سردادند.

این در حالی است که احتمال نفوذ گروه های خشونت طلب راست و چپ افراطی در میان جنبش جلیقه زردها، به نگرانی پلیس و مقامات دولتی برای کنترل شرایط دامن زده است.

دنیس جاکوب، دبیرکل انحادیه پلیس جایگزین گفت: ما نگران هستیم گروه‌های کوچک آشوبگر که عضو جنبش جلیقه زردها نیستند به میان آنها نفوذ کرده و با خرابکاری، موجب تشدید خشونت‌ها شوند.

طبق آخرین گزارش‌ها، در درگیری امروز پلیس با معترضان شمار بازداشت‌شدگان به 122 نفر رسید و عده دیگری نیز زخمی شدند. خبرنگار شبکه راشاتودی روسیه هم با انتشار تصویری از صورت  خود، از مجروح شدنش توسط پلیس فرانسه خبر داد.

بیش از دو هفته از اعتراضات سراسری در فرانسه می‌گذرد. در این مدت جلیقه‌زردها با مسدود کردن مسیرهای منتهی به مراکز اصلی شهرها یکی از بزرگترین و ماندگارترین چالش‌ها را علیه مکرون در 18 ماه نخست ریاست‌جمهوری او ایجاد کرده‌اند.

به گفته مقامات حدود 5 هزار پلیس و ژاندارم برای مقابله با جلیقه زردها در پاریس حضور دارند و طی روزهای آینده گروه‌های پلیس از نقاط مختلف فرانسه برای مقابله با معترضان به پاریس اعزام خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه گزارش داد در اعتراضات روز شنبه در سراسر فرانسه نزدیک به ۸۶ هزار نفر و در پاریس ۵۵۰۰ نفر شرکت داشتند. بر اساس آمار وزارت کشور فرانسه در نخستین روز اعتراضات در ۱۷ نوامبر ۲۸۲ هزار نفر و در روز دوم ۱۰۶ هزار نفر شرکت داشتند که هشت هزار نفر آنها در پاریس بودند.


نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟