٦ سند همكارى دو جانبه ميان افغانستان و چين به امضا رسيد

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 12962

در جريان سفر رسمى هئيت عاليرتبه دولتی افغانستان به چین ٦ سند همكارى در حضور سران دو هئيت توسط وزيران دو كشور به امضا رسيد.

آقای عبدالله روز گذشته (دوشنبه) به طور رسمی با لی کی چانک، نخست‌وزیر کشور چین دیدار کرد که محور‌های بحث در این ملاقات نقش، چین در پروسه صلح، کمک به نیرو‌های امنیتی در عرصه تجهیز این نیرو‌ها، خصوصا تجهیز نیروی هوایی و نیرو‌های ویژه، همکاری در بخش‌های توسعه‌ای و تخنیکی و هم‌چنان سرمایه‌گذاری تاجران چینی در عرصه‌های زراعت، تکنالوژی و آی‌تی در افغانستان تشکیل می‌داد

یکی از این تفهم نامه ها يك كمر بند، يك راه است، این تفاهم‌نامه برای افغانستان این زمینه را مهیا می‌سازد تا تبدیل به مرکز ترانزیت در منطقه شود. چین با این پروژه، برای افغانستان، زمینه‌های اقتصادی را مهیا می‌کند.

امضاء تفاهمنامه توليد و صدور زعفران افغانستان به چين نیز یکی از این تفاهمنامه است که  پس از این زعفران افغانستان، بازار پرجاذبه‌ای را در چین به دست می‌آورد. توافق‌نامه‌ای که در این زمینه میان وزرای زراعت چین و افغانستان به امضا رسید، امکان فروش زعفران افغانستان را در چین مهیا می سازد.

چین، در حال حاضر روابط گسترده و محکمی با افغانستان دارد. در کنار حضور در عرصه‌های اقتصادی و تجارتی، کشور چین جز چهار کشوری است که در گفتگو‌های چهارجانبه برای ایجاد نقشه راه، برای تامین صلح در افغانستان تلاش همه‌جانبه کرد.

مقام‌های دولتی چین هم‌چنان با رهبری گروه طالبان نیز گفتگو کرده‌اند. به نظر می‌رسد تلاش چین برای زمینه‌سازی تفاهم و گفتگو میان دولت افغانستان و مخالفان، ناشی از نگرانی این کشور از نفوذ افراط‌گرایی در منطقه سینکیانگ این کشور باشد.

دولت چین تلاش می‌کند با ایجاد فضای با ثبات در افغانستان از نفوذ افراط‌گرایی در منطقه آشوب‌زده سین کیانگ، جلوگیری کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟