ولایت غزنی به سه حوزه انتخاباتی کوچک تقسیم شد!

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 44305

کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته است که ولایت غزنی را به سه حوزه انتخاباتی تقسیم کند، این تصمیم در حالی گرفته می شود که تاکنون هیچ شخصی نتوانسته است خود را برای نامزدی پارلمان و یا شورای ولسوالی ثبت نام کند.

عزیزالله ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات گفته است که روز یک‌شنبه، سوم سرطان، در نشستی در این کمیسیون فیصله شد که ولایت غزنی به سه حوزه انتخاباتی کوچک‌تر تقسیم شده و انتخابات در این ولایت به ‌صورت حوزه‌یی برگزار شود.

به گفته‌ی او، این تصمیم در حضور نمایندگان ریاست‌جمهوری، ریاست اجرایی، اداره ارگان‌های محلی، کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی، احصایه مرکزی و نهادهای امنیتی گرفته شده است.

به اعتقاد برخی از مردم غزنی افرادی که با تهدید به بستن در کمیسیون، خواهان انجام یک روند غیر قانونی و منحصر به فرد و خارج از فرآیند حاکم بر کل کشور در انتخابات غزنی هستند و این تلاش ها شائبه آن را ایجاد کرده که عده ای می خواهند به هر قیمت نمایندگانی از ولسوالی های پشتون نشین را از راه های نامتعارف به مجلس برسانند.

انتخابات مجلس در دوره قبل نیز برای ولایت غزنی بدون مشکل نبود، وقتی 11 نماینده سهم این ولایت در مجلس همگی از مجموع آرای چهار ولسوالی انتخاب شدند و از حدود 14 ولسوالی که پشتون ها در ان ساکن هستند و به دلیل نبود امنیت و نفوذ گسترده طالبان در آن مناطق، نامزدی بالا نیامد یا به دلیل تقلب گسترده در آن ولسوالی ها، آرای اخذ شده باطل شد، غزنی در چشم قرار گرفت.

حال که تلاش ها برای برگزاری هفدهمین دوره انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان و سومین دوره آن بعد از سقوط طالبان در جریان است و دو مرحله کاری آن در سراسر افغانستان پایان یافته؛ مراکز ثبت نام رای دهندگان در ولایت غزنی بسته است .

تصمیم تازه‌ی کمیسیون در حالی‌ست که از اول ماه ثور به این طرف، شماری از معترضان، دفتر ولایتی کمیسیون در غزنی را مسدود کرده و تاکنون ثبت نام رأی‌دهندگان در ولسوالی‌های ۱۸ گانه غزنی برگزار نشده است.

شماری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که اگر این روند اجرایی شود جدا از این که بدعتی غیر قانونی در انتخابات خواهد بود و مغایر با شیوه عمومی کمیسیون انتخابات در کل افغانستان است، موجب دامن زدن به تفکرات قومی و بروز تنش های داخلی و تخریب دیوار اعتماد به قوانین می شود که فضای ملتهب موجود افغانستان کشش چنین چالشی را ندارد.

محمد عارف رحمانی یکی از نمایندگان غزنی در مجلس گفته است تلاش هایی جریان دارد تا قانون نانوشته ای از تبعیض و قوم گرایی را در ولایت غزنی از راه های غیر قانونی بر کرسی قانون بنشاند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟