وقتی که یک رئیس متهم به فساد با تماس تلیفونی رئیس جمهور دوباره در وظیفه اش ابقا می شود!

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15325

گزارش ها می رساند که رئیس معارف ولایت کاپیسا، که به دلیل فساد گسترده از وظیفه اش تعلیق شده بود، با یک تماس تلیفونی رئیس جمهور دوباره در وظیفه اش ابقا می شود.

سلانم وطندار می نویسد، یک منبع در وزارت معارف که نمی‌خواهد نامش فاش شود با ارایۀ مدرکی 113 صفحه‌یی که اثباتی بر فساد نسیم صافی، رییس معارف این ولایت در دستگاه آموزش و پرورش کاپیسا است، می‌گوید، در نتیجۀ اعتراض شماری از کارمندان، فعالان مدنی و باشنده‌گان کاپیسا به تاریخ «22/03/1395» وظیفۀ رییس معارف این ولایت به حالت تعلیق درآمد.

منبع می‌افزاید که این اعتراض‌ها سبب شد تا محمدنسیم صافی فرار را بر قرار ترجیح دهد و عازم کابل شود، اما چند روز نمی‌گذرد که رییس جمهور با تماس تیلفونی از وزیر معارف می‌خواهد تا دوباره صافی را در سمت رییس معارف کاپیسا ابقا کند.

افزایش اعتراض‌ها علیه نسیم صافی سبب می‌شود تا هیأتی از وزارت معارف برای بررسی عازم کاپیسا شود و این مدرک 113 صفحه‌ ای که نشان‌دهندۀ فساد گسترده در بخش‌های مالی و اداری ریاست معارف این ولایت است نیز توسط همین هیأت تهیه شده است.

این مدارک نشان‌ می‌دهند که آقای صافی در مقرری، تبدیلی و منفکی استادان و مأموران ریاست معارف کاپیسا بدون در نظرداشت قانون، شایسته‌سالاری و خواستۀ شهروندان کاپیسا عمل کرده‌ و زمینۀ فساد گسترده در دستگاه آموزش و پرورش این ولایت را مساعد ساخته است.

بر بنیاد گفته‌های منبع رییس معارف کاپیسا که برای 12 روز از این ولایت فراری بود با یک تماس تیلفونیِ رییس جمهور و هدایت شفاهی او به وزیر معارف، دوباره به وظیفه‌اش بازگردانده شد. منبع می‌افزاید که در این میان سیدخالد هاشمی، والی کاپیسا نیز حامی رییس معارف این ولایت بوده است.

اما نسیم صافی، تمام این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید، زمانی که زورمندان و فرماندهان محلی این ولایت به اهداف‌شان در ریاست معارف نمی‌رسند، دست به توطئه‌پراکنی می‌زنند.

آقای صافی می‌گوید که ششمین رییس معارف ولایت کاپیساست که پس از نه گفتن به خواست‌های زورمندان هدف توطئه قرار می‌گیرد. نسیم صافی تأکید می‌کند که حتا برای لحظه‌یی هم از وظیفه‌اش برکنار نشده است. به گفتۀ صافی، مسؤولان محلی در کاپیسا از تمام چالش‌های ریاست معارف باخبراند، اما تاکنون هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند.

نسیم صافی همچنان نامه‌یی را در اختیار سلام‌وطندار گذاشته است. در این نامه که به وزارت معارف فرستاده شده گفته شده است که رییس معارف کاپیسا از ادامۀ وظیفه‌اش در این سمت راضی نیست و می‌خواهد از این سمت کناره‌گیری کند.

در این باره ریاست جمهوری، دفتر ولایت کاپیسا و وزارت معارف از ارایۀ اطلاعات خودداری کردند.

جالب این‌جاست که ریاست امنیت ولایت کاپیسا احتجاج مردم کاپیسا را ناشی از اختلافات محمدجان، معاون آموزشی کنونی ریاست معارف و احمدی، مسؤول دفتر روندسبز کاپیسا می‌داند.

این مدارک که نشان‌دهندۀ فساد گسترده در ریاست معارف کاپیسا است در برابر تماس تیلفونی‌ و هدایت شفاهی‌یی که رییس جمهور‌ غنی به وزیر معارف برای ابقای دوبارۀ محمدنسیم صافی داشته، ارادۀ قاطع و امر مبارزه با فساد اداریِ دولت جمهوری اسلامی افغانستان را زیر سوال می‌برد و می‌نماید که مبارزه با فساد اداری در افغانستان در حد یک شعار است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟