وضعیت امنیتی خبرنگاران در کشور نگران کننده است

  • انتشار: ۹ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1دسته بندی نشدهسیاست
  • شناسه مطلب: 16112

نی یا دیده‌بان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان در تازه ترین گزارش خود از افزایش بی سابقه خشونت‌ها علیه خبرنگاران در سال جاری خبر می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری اطلس، بربنیاد گفته های این نهاد افزایش خشونت ها علیه خبرنگاران در سال جاری نسبت به هشت سال گذشته بی سابقه بوده است.
صدیق الله توحیدی٬ رئیس دیده بان حمایت از رسانه های آزاد افغانستان امروزیکشنبه(۹عقرب) در یک نشست خبری گفت که در ده ماه گذشته امسال نسبت به هشت سال گذشته خشونت ها علیه خبرنگاران افزایش تکان دهنده یافته است.
آقای توحیدی تاکید کرد:”از اول سال تاکنون از ۴ولایت قندوز٬ هلمند٬ فراه و ارزگان ۲۹۲خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به دلیل ناامنی ها وخشونت ها مجبور به ترک کار شان شدند که یک تعداد از آنان به طور موقت کار خود را از دست دادند و یک عده دیگر به طور دایم”.
او افزود که قبلآ ۸۵مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده بود اما در ده ماه ۳۷۱ مورد خشونت به ثبت رسیده است.
آقای توحیدی تصریح کرد:” در پانزده سال گذشته همه ساله به طور اوسط ۴۸درصد خشونت علیه خبرنگاران در سرتاسر کشور به ثبت می رسید که امسال این رقم تکان دهنده است که دراین راستا توجه جدی دولت و جامعه جهانی را خواهان هستیم”.
وی گفت:” با وجودی که در حال حاضر قانون دسترسی به اطلاعات توشیح شده٬‌کمیته مصونیت خبرنگاران آغاز به کار کرده و رئیس جمهورغنی فرمان روند تسریع اطلاعی دهی را صادر کرده است اما با آن هم ما شاهد کاهش خشونت ها علیه خبرنگاران نیستیم”.
خشونت ها در سال جاری میلادی در حالی علیه خبرنگاران افزایش یافته که حدود ۲ ماه پیش شورای امنیت ملی مقرره مصونیت خبرنگاران را پذیرفت و رئیس جمهوری نیز طی حکمی این مقرره را صادر کرد.
همچنین در سال جاری، کمیته هماهنگی میان خبرنگاران- فدراسیون رسانه ها و حکومت ایجاد شد؛ قانون دسترسی به اطلاعات توسط رئیس جمهوری توشیح شد ولی در کاهش خشونت های علیه خبرنگاران تاثیر مثبتی نداشته است.
آقای توحیدی در بخش دیگر از سخنانش خواستار نتیجه بررسی پرونده های خبرنگاران از سوی ادارات دولتی شد.
او گفت که در سال جاری، کمیسیون مشترک دولتی- رسانه ای برای بررسی خشونت ها علیه خبرنگاران ایجاد شد و تاکنون پرونده های زیادی به وزارت امور داخله و دادستانی فرستاده شده است که تاکنون نتایج بررسی این پرونده ها معلوم نیست.
آقای توحیدی افزود:” از مقام های دولتی می خواهیم، اگر پرونده ها خشونت علیه خبرنگاران را بررسی کرده اند، نتیجه تحقیق را اعلام کنند و اگر آغاز نکرده اند، اعلام امادگی کنند و بررسی خود را آغاز کنند”.
به باور برخی از خبرنگاران، فساد اداری، زورگویی جنگ سالاران و نبود نهاد قوی حمایت کننده از رسانه ها باعث فراموش شدن پرونده های خشونت علیه خبرنگاران می شود.
ببر اساس گزارش خبرگزاری جمهور، محمد ولی سرحدی، خبرنگارآزاد در ولایت زابل که به کابل آمده است به رسانه ها گفت که در ۷ ماه گذشته بارها به خاطر پست های فیسبوکی به دادستانی معرفی شدم.
او همچنین افزود که شکایت خبرنگاران در این ولایت نیز مورد بررسی قرار نمی گیرد.
به باور وی در کشته شدن یعقوب شرافت خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی نیز منسوبان دولتی دست دارند.
یعقوب شرافت، حدود سه ماه پیش به طرز مرموزی در شهر قلات مرکز ولایت زابل به قتل رسید.
این اظهارات درحالی مطرح می شود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور چندی پیش به صراحت گفته بود که هیچ مقام دولتی حق کتمان معلومات و اطلاعات را ندارد و نباید مانع دسترسی خبرنگاران با اطلاعات شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟