وزیر پاکستانی: با حضور مهاجران افغان در پاکستان این کشور شاهد صلح و امنیت نخواهد بود

  • انتشار: ۱ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16349

نماینده ایالت بلوچستان پاکستان در پارلمان این کشور می گوید تا زمانی مهاجران افغان از بلوچستان به کشورشان بازگردانده نشود، امنیت و آرامش به پاکستان نخواهد آمد.

میرحاصل بزنجو نماینده ایالت بلوچستان در پارلمان پاکستان و همچنان وزیر بنادر و کشتیرانی، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: ادامه حضور پناهندگان افغان در ایالت بلوچستان قابل قبول نیست.

به گفته این مقام پاکستانی، بیش از یک میلیون و هشتصد هزار پناهنده افغان بدون داشتن مدارک هویت در پاکستان حضور دارند. تا زمانی که آنها به کشور خود برنگردند، صلح در پاکستان شکل نخواهد گرفت.

وی گفت که حتی دولت افغانستان هم خواستار بازگشت این پناهندگان به کشور خودشان است.’باید بازگشت چهار میلیون پناهنده افغان از پاکستان به کشور خودشان هرچه زودتر محقق شود.’

این نماینده پارلمان پاکستان که در خصوص مشکلات ناشی از حضور پناهندگان افغان در ایالت بلوچستان سخن می گفت، اظهار داشت: دیگر ایالات پاکستان می توانند هرطور که می خواهند درخصوص حضور پناهندگان افغان تصمیم بگیرند و اقدام کنند اما ایالت بلوچستان دیگر تحت هیچ شرایطی حاضر به میزبانی و پذیرایی از پناهندگان افغان نیست.

وی گفت: ‘آنها شهروندان افغانستان هستند و حتی در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان، در پاکستان پای صندوق های رای رفتند و در دوره مختلف، به حامد کرزی و اشرف غنی رای دادند. آنها برادران ما هستند و ما هم خواستار بازگشت آنها همراه با احترام هستیم اما به هرحال باید کشور ما را ترک کنند.’

میرحاصل بزنجو اظهار داشت: بودجه ای که دولت به ایالت بلوچستان اختصاص می دهد، به سختی کفاف مردم خود این ایالت را می دهد حال آنکه دو میلیون پناهنده افغان هم در این ایالت ساکن هستند. وضع به همین شکل ادامه پیدا کند، مشکلات بیشتری خواهیم داشت.

همچنین گزارش های رسمی حاکی است در سال جاری میلادی صدها هزار نفر از پناهندگان افغان از پاکستان به کشور خود بازگشته اند و تعداد آنها در پاکستان بطور قابل توجهی درحال کاهش است.

 

تازه ترین آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان حاکی است روند بازگشت پناهندگان افغان از پاکستان سرعت بیشتری به خود گرفته و از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون،حدود 370 هزار افغان، خاک پاکستان را ترک کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟