وزیر مهاجرین: مهاجرانی که به افغانستان برگشته اند بیش از 7 میلیارد دالر وارد اقتصاد کشور کرده اند

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 17102

وزیر امور مهاجرین افغانستان در مراسم افتتاح مرکز معلوماتی دیجیتال برگشت‌کنندگان گفت که در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از هفت میلیارد دالر از درک عودت مهاجرین، وارد اقتصاد این کشور شده است.

سیدحسین عالمی بلخی در این مراسم گفت، پدیدۀ مهاجرت دارای ابعاد چالش‌ها و فرصت‌ها است و باید برای تبدیل چالش به فرصت تلاش صورت گیرد.

فرار مغزها، از دست‌دادن مسکن، ترک کشور و تهدیدات در مسیر مهاجرت را آقای بلخی از مشکلات جدی پدیدۀ مهاجرت عنوان کرد؛ اما گفت، این که افغان‌ها در خارج می‌روند، تحصیل و کار می‌کنند و پول می‌فرستند، این خود یک فرصت است.

بر اساس ارقام وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیون افغان وارد کشور شان شده که حدود ۹۷۵ هزار این افراد داوطلب بوده اند.

با برگشت‌ مهاجرین، مقدار پولی نیز وارد اقتصاد افغانستان شده است.امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان، در این مورد گفت “بر اساس یک تحقیقات ابتدایی که انجام دادیم، فکر می‌کنم در عرصه مهاجرت کار جدیدی باشد. در همین سال جاری بر اساس برآوردی که شده بیشتر از هفت میلیارد دالر از آدرس مهاجرین و عودت‌کننده‌ها، وارد اقتصاد کشور شده است”.

این پول شامل مبالغی که عودت‌کنندگان افغان با خود آورده و کمک‌هایی که از سوی مؤسسات به عودت‌کنندگان دارای مدرک و فاقد مدرک توزیع شده است، می‌باشد.

از سوی دیگر بر اساس یک تخمین بانک جهانی، به صورت اوسط، سالانه بیش از سه میلیارد دالر از سوی مهاجرین افغان در خارج، به داخل افغانستان حواله می‌شود.

اما وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان افغانستان گفت، هزینۀ انتقال حواله‌ها در حال حاضر، بیش از پنج فیصد است و افغانستان تلاش می‌کند که در برنامه انکشاف پایدار که دولت‌ها مؤظف اند تا ۲۰۳۰ میلادی آن را تطبیق کنند، هزینۀ حواله‌ها را از پنج فیصد به سه در صد کاهش دهد.

آقای بلخی تأکید کرد که با کاهش هزینۀ حواله‌ها، پول بیشتر وارد جریان اقتصادی افغانستان خواهد شد.

این در حالی است که اکثر مهاجرت افغان‌ها، مهاجرت اقتصادی خوانده شده است.

افغانستان یکی از کشورهای است که سیستم اداری آن سنتی است و اکثراً اسناد و مدارک به صورت کتبی در قفسه‌ها نگهداری می‌شود.

اما اخیراً تلاش‌ها برای دیجیتال‌سازی سیستم اداری به خصوص وزارت‌های که به ارقام و اعداد سروکار دارند، آغاز شده است.

وزارت امور مهاجرین افغانستان نیز، امروز مرکز معلوماتی دیجیتال را افتتاح کرد. در این مرکز هم‌زمان تمام ارقام برگشت‌کنندگان از ولایات مرزی، شمار افراد بیجاشده و تعداد کسانی که آسیب‌پذیر اند؛ در این مرکز ثبت می‌گردد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین گفت، در حال حاضر، مرزهای تورخم ننگرهار و اسلام‌قلعۀ هرات با این مرکز وصل شده اند و به زودی مرزهای نیمروز و سپین‌بولدک قندهار نیز وصل خواهد شد.

در حال حاضر بیشترین عودت‌کنندگان از مرزهای تورخم و اسلام‌قلعۀ هرات وارد افغانستان می‌شوند.

وزیر امور مهاجرین افغانستان افزود که تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی، به شمول میدان هوایی کابل، هشت ولایت دیگر نیز به این مرکز معلوماتی دیجیتال وصل خواهند شد.

این مرکز به کمک مالی اداره جمعیت، پناهندگان و مهاجرت ایالات متحدۀ امریکا (BPRM) و همکاری سازمان جهانی مهاجرت (IOM)، در چوکات ریاست آی‌تی وزارت امور مهاجرین افغانستان ساخته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟