وزیر مهاجرین در اجلاس «اکسام» چه گفت؟

  • انتشار: ۱۵ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 10493

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پیام آفتاب، سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، در اجلاس «اکسکام» کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که در روز 5 اکتوبر در ژنو سوئیس برگزار شد سخنرانی نمود.

وی در این سخنرانی بازگشت داوطلبانه مهاجرین را یکی از استراتژی‌های اساسی دولت وحدت ملی دانست و پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه کرد. متن این سخنرانی را در ذیل مشاهده می‌کند:

به نام خدا
جلالتماب رئیس،
جلالتماب کمیشنر عالی،
هیأت های عالی رتبه شرکت کننده از کشورها ومؤسسات حامی مهاجرین!
خانم ها وآقایان!

اجازه می خواهم قبل ازهرسخنی ازعالیقدرمحترم های کمیشنربه خاطرترتیب این اجلاس باشکوه، وفعالیت های بینظیرشان درسمت کمیشنرعالی، از جمله سفرشان به افغانستان و تلاش های شان برای جلب توجه خاص جامعه جهانی به مهاجرین افغان در این اجلاس، تشکر نمایم.

خانم ها و آقایان!
گرچند درسیزده سال گذشته نزدیک به 6 میلیون ازپناهندگان افغان با حمایتUNHCR به کشورشان بازگشت نموده اند، ولی هنوزهم میلیون ها هموطن ما درخارج ازکشوربه حیث پناهنده ویا درتلاش بدست آوردن پناهندگی به سرمی برند.

من از جانب دولت افغانستان از مهمان نوازی همه کشورهای که مهاجرین ما را پناه داده اند به خصوص مهمان نوازی سخاوت مندانه ایران وپاکستان وازمساعی کمیشنری عالی ملل متحد وتمامی کارمندان نهادهای بشری که زندگی خود راهرروزه درمناطق مختلف جهان درمعرض تهدید قرارمی دهند، تشکر می نمایم.

صادقانه باید اعتراف نمایم که دولت افغانستان درسال های گذشته توجه کافی به امور مهاجرین، به خصوص عودت داوطلبانه آنها نکرده است. اما می خواهم تاکید کنم که دولت وحدت ملی رسیدگی به امورمهاجرت و فراهم نمودن زمینه عودت بیشترمهاجرین، به کشور را، ازاولویت های ملی خویش قرارداده وساختارهای متعدد دراین رابطه فعالیت می کنند:

آقای رئیس !
دید گاه رئیس جمهور افغانستان آن است که «بدون عودت مهاجرین پیکره ملت افغانستان ناقص است»،

دولت افغانستان برای عودت داوطلبانه، باعزت وادغام مجدد وپایداردرچارچوب استراتژی راه حل ها، مشوق های کافی را در پالیسی جامع عودت مد نظرقرارداده است.
این پالیسی حقوق تمامی افغانهارادررابطه به اینکه درهربخشی ازکشورزندگی نمایند؛ ولودرشهر، یایکی ازشهرکهای مهاجرین ویامنطقه روستایی، تأمین می نمایدومشکلات ونیازمندیهای عودت کنندگان راازاولویت های ملی پلانهای انکشافی قرارمی دهد وبرای عملی ساختن آن طرح پورت فولیو را تهیه نموده است.

درسال 2015 تاکنون بیش از 55 هزار تن افغان های دارای کارت پناهندگی ازایران و پاکستان به افغانستان داوطلبانه عودت نموده اند،امکان دارد به 100.000 تن برسند. فاقد مدرک نیز تاکنون 80000 داوطلبانه عودت نموده اند. پیشبینی می شودعودت داوطلبانه آنها نیزدرحدود 100.000 تن برسد.

می خواهم یاد آوری نمایم؛ تا رسیدن، به اهداف فوق، ضرورت دارد؛ پناهندگان درایران وپاکستان وسایرکشورها مورد حمایت بیشترقرارگیرند امیدوارم ضمن تلاش بیشترکشورهای میزبان برای کاهش هزینه های که مهاجرین توان پرداخت آن راندارند، راه حلی برای تامین این مصارف ازطریق کمکهای جامعه جهانی نیزسنجیده شود.

انتظارداریم برای کمک به پروسه عودت داوطلبانه وتدریجی، مطابق ظرفیت افغانستان برای ادغام واستقرارپایدار، فضای پناهندگی در تمامی کشورهای میزبان حفظ، اخراج اجباری متوقف وافغانها ی فاقد مدرک راجستر شوند، تا زمینه عودت داوطلبانه وپایدارآنان ایجاد گردد.

تشدیدناامنی ها مانند حوادث هفته گذشته ولایت قندوزکه همه آن را شنیده اید، در سال جاری 170 هزار تن را بیجا نموده و با این افزایش اکنون بیجاشدگان داخلی به مرز یک میلیون تن رسیده است،220.000 بیجا شدگان مستقردرولایات خوست، پکتیکا، کنر وننگرهاررا نیزباید به این عدد افزود.

گرچه در همکاری با موسسات بشری، کمک رسانی عاجل صورت می گیردولی دولت افغانستان براساس پالیسی ملی بیجاشدگان در صدد حل بنیادی معضله بیجاشدگی بوده چنانچه رئیس جمهور گفته است که تا 5 سال آینده باید کلمه بیجاشدگی از فرهنگ افغانستان حذف شود. در حالیکه بیجاشدگی رو به افزایش است، صادقانه می خواهم بگویم که دولت افغانستان به تنهایی قادر به حل مشکل بیجاشده ها نبوده و ضرورت مبرم به همکاری کشورهای دوست و جامعه جهانی داریم.
خانم ها وآقایان!
یکی ازموضوعات مهم اولویت کاری من مبارزه با فساد اداری است ودراین عرصه درمدت مسؤلیتم فعالیت های مؤثری را انجام داده ام، رضایت مندی «سیگار» در گزارش سپتامبر 2015 و «مک » در مکتوب رسمی دو هفته قبل دلیل روشن بر شفافیت فعالیتهای جاری وزارت امورمهاجرین وعودت کنندگان است.

قابل یادآوری می دانم اینکه؛ موج مهاجرت ماههای اخیر، کشورهای اروپایی رامتأثروفرارمغزها ما را نیزنگران ساخته است وماباید این جریان رابه عقب برگردانیم، بنا براین برای کنترل بحران، باید راه حل معقولی اندیشیده شود، در غیر آن خطرات جدی، پدیده مهاجرت را که ضرورت جامعه بشری است تهدید می کند ومشکلات زیادی را نیزبرای کشورها به وجود می آورد.

برای مدیریت سالم مهاجرت وجلوگیری ازگسترش بحران، لازم است به نکات آتی توجه شود:
1. درقدم نخست قبولی تمامی پناه جویانی که تاکنون به کشورهای مقصد رسیده اند بدون تبعیض میان کشورهای مبداء؛
2. تفاهم کشور های نیازمند برای تنظیم و تسهیل مهاجرت های اقتصادی با کشورهای مبداء
3. کمک به ایجاد فرصت های شغلی در کشورهای که مهاجرین اقتصادی دارند؛
4. ومبارزه جدی تمامی کشورهای ذیدخل با قاچاق انسان وقاچاق مهاجران.

سرانجام می خواهم اطمنان بدهم اینکه حکومت وحدت ملی به خاطرانجام مکلفیتها درقبال کنوانسیون1951 دررابطه به تصویب قانون پناهندگی متناسب به شرایط افغانستان متعهد است کاری را انجام دهد.

ازتوجه تان تشکر

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟