وزارت معدن و پترولیم: مانعی در برابر کار پروژه “تاپی” وجود ندارد

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 42030

وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید، کار پروژۀ تاپی در افغانستان مطابق پلان تطبیقاتی و عملیاتی و بر اساس توافقات بین‌الحکومتی منظم به پیش رفته و از آن به‌گونۀ جدی نظارت می‌گردد.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه «۲۵ ثور ۱۳۹۷» در یک نشست خبری ضمن رد گزارش‌ها در خصوص موجودیت مشکلات در برابر این پروژه اطمینان داد که کارهای پروژۀ تاپی در بخش‌های مختلف به بسیار خوبی پیش می‌رود.

وی افزود:

“کار انجنیری پروژه تکمیل شده و کارهای تدارکاتی آن نیز به پیش رفته‌است و در کنار آن بخش ساخت و ساز آن نیز به پیش می‌رود و حکومت افغانستان برنامۀ را که در بخش تطبیق پروژه تاپی دارد و تعهداتی‌که در این بخش صورت گرفته‌است، آنرا عملی می‌کند و ما در این بخش پیشرفت‌های خوب داشتیم.”

عبدالقدیر مطفی

آقای مطفی گفت که حکومت افغانستان در خصوص پیشرفت کار پروژۀ تاپی نشست‌های را با کمپنی تاپی انجام داده و روی پیشرفت کار این پروژه بحث کرده‌است.

از سوی دیگر وی می‌گوید به زودی هیئت برای ارزیابی کار پروژه تاپی به هرات فرستاده می‌شود تا از پیشرفت کار این پروژه نظارت بیشتر نماید.

کار ساخت پایپ لاین تاپی در ماه فبروی سال جاری میلادی با حضورداشت مقامات ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در ولایت هرات افتتاح گردید.

رئیس جمهور غنی حین افتتاح کار پایپ‌لاین تاپی تأکید کرد که این پروژه برعلاوه این‌که برق و گاز می‌آورد، برای صدها تن زمینه کار را نیز فراهم می‌سازد.

آقای غنی هم‌چنان تأکید نمود که در عملی‌سازی این پروژه هیچ کوتاهی صورت نخواهد گرفت.

پایپ لاین “تاپی” پروژه بزرگ اقتصادی است که گاز ترکمنستان را به طول ۱۸۱۴ کیلومتر از طریق خاک افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

پروژه تاپی ظرفیت انتقال ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز به پاکستان و هندوستان را در سال دارد و افغانستان همه ‌ساله ۴۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت را به دست می‌آورد.

اما کارشناسان بخش اقتصادی افغان با وجود اطمینان وزارت معادن و پترولیم ناامنی‌ها را مشکل بزرگ در برابر پیشرفت کار پروژه تاپی می‌دانند.

سید قیاس سعیدی یکی از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

“این‌که حکومت می‌گوید در بخش‌های این پروژه کار جریان دارد و مشکلی موجود نیست، اما یکی از موانع بزرگ در برابر این پروژه ناامنی است که مثال آن مشکلات امنیتی است که در ولایت فراه جریان دارد.”

قرار گزارش‌ها پایپ لاین گاز تاپی در افغانستان از طریق ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار به پاکستان و هند انتقال می‌گردد.

آقای سعیدی یکی از راه‌های بهتر تطبیق شدن این پروژه را تأمین ارتباط حکومت با مردم خوانده و تأکید می‌کند، در صورتی‌که مردم مناطقی که این پروژه از آن می‌گذرد با حکومت همکاری کنند، پروژه تاپی موفقانه عملی می‌گردد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟