وزارت زراعت می گوید امسال 280 تن پیاز زعفران بین دهاقین 34 ولایت توزیع می کند

  • انتشار: ۱۷ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15535

وزارت زراعت در اعلامیه مطبوعاتی اش گفته است که امسال 34 ولایت تحت پوشش مزارع زعفران خواهد آمد و در مجموع فعالیت های گسترده ای برای حاصل گیری خوب از مزارع صورت گرفته است.

در اعلامیه مطبوعاتی این وزارت گفته شده؛ آموزش حدود 5000 نفر زعفران کار، آموزش 25 نفر جهت بسته بندی زعفران، آموزش 12 نفر تکنیسن کار لابراتوار جهت سنجش کیفیت زعفران، اعزام 4 گروه دهاقین به خارج از کشور جهت بازدید از مراکز پروسس و تولید زعفران از جمله فعالیت های امسال وزارت زراعت است.

در بخش های تخنیکی، احداث لابراتوار کنترول و کیفیت، تجهیز سه باب مراکز پروسس، توزیع 50 پایه خشک کن اتومات، آغار کار بالای ایجاد تسهیلات جهت صادرات و استاندارد سازی بخش دیگر از فعالیت های وزارت زراعت است که برای ترویج زعفران صورت گرفته است.

همچنان امسال برای 9 شرکت پروسس کننده زعفران جواز (ISO) توزیع خواهد شد تا زعفران را مطابق به استانداردهای جهانی به خارج از کشور صادر نمایند.

میزان تولید زعفران در حال حاضر 5،3 تن است و به اساس طرح توسعه زعفران تا 5 سال اینده رقم به 14 تن افزایش خواهد یافت. تخمین زده می شود که افغانستان با اراضی مساعد و اقلیم مناسبی که برای پرورش زعفران دارد، ظرفیت تولید سالانه 70 تن زعفران را دارد. در صورت رسیدن به این هدف در دراز مدت میتواند سالانه بیش از 200 میلیون دالر عاید از این بابت برای افغانستان بدست آید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟